למה חשוב לדעת משפטים – גם אם אתה לא משפטן?

למה חשוב לדעת משפטים – גם אם אתה לא משפטן?

אף פעם אי אפשר לדעת מתי יגישו נגדכם תביעה, ידרשו מכם לעמוד בחוקים של מדינה אחרת או ימנעו מכם זכויות בסיסיות ולכן הפתרון הטוב ביותר הוא להכיר את עקרונות המשפט האוניברסלי. איך עושים את זה ולמי זה מתאים? הנה כל התשובות

כל חברה אנושית מאמצת לעצמה קוד התנהגות שבא לידי ביטוי במערכת חוקים. מטרת החוקים היא להסדיר את ההתנהלות החברתית בין הפרטים על פי עקרונות שונים, שנבחרים ומאומצים על ידי החברה. כתוצאה מכך, כל אזרח מחויב להכיר לפחות ברמה בסיסית את מערכת המשפט ולהבין כיצד היא משפיעה עליו או באיזה אופן הוא יכול להשפיע עליה.

מצו את הזכויות שלכם

הנקודה היא שחשוב לדעת משפטים גם אם לא מתכננים לעסוק בתחום של עריכת דין. ברמה הבסיסית ביותר, היכרות עם תחום המשפטים יכולה לעזור אם למשל מקבלים דוח מהמשטרה או נאלצים להתגונן מפני תביעה. אנשים שומרי חוק מוצאים את עצמם לעיתים קרובות בסיטואציות מלחיצות מן הסוג הזה, ולא לכולם יש את המשאבים לפנות לעורך דין ולקבל עזרה מקצועית.

ידע בסיסי במשפטים יכול להגביר את המודעות החברתית והביקורתיות של אזרחים במדינה דמוקרטית. מי שיודע מה הזכויות שלו, באיזה אופן אפשר לנצל אותן ומתי עליו להילחם על זכויות אחרות יהיה אזרח טוב יותר. הוא יוכל לקבל החלטה מושכלת בשאלה למי להצביע ואולי גם להחליט להצטרף למערכת הפוליטית. בסופו של דבר, מערכת החוק נקבעת רק על ידי אזרחים שמכירים אותה ומביעים רצון להתערב ולהשפיע עליה.

האם כל אחד יכול להיות משפטן?

עוד סיבה שבגללה חשוב לדעת משפטים גם אם אתה לא משפטן קשורה להתנהלות הגלובאלית שמאפיינת את החיים המודרניים. כיום כמעט כל אחד מאתנו נמצא בתקשורת כזו או אחרת עם גורמים מעבר לים, כמו בביצוע עסקאות באינטרנט, הזמנת מוצרים מחו"ל וכן הלאה.

הבעיה היא שבכל מדינה יש מערכת חוקים אחרת ומי שמכיר את המערכת המקומית לא תמיד יודע מה לעשות כאשר הוא נתקל בבעיה שמאפיינת מערכת חוקים זרה. הפתרון גם כאן הוא להעשיר את הידע ולהבין את עקרונות המשפט האוניברסלי ואת החוקים הבסיסיים. בטווח הקצר, היכרות עם עקרונות המשפט תמנע מצב שבו נמנעות מכם זכויות הגנה מסוימות. בטווח הארוך זה יעזור לכם להתנהל מול גופים משפטיים, מוסדות ציבור ואנשים פרטיים ואף לקבל גיבוי מהמדינה.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, אפילו לא חייבים להיות בעלי רקע מסוים בשביל להרחיב את תחומי הידע במשפטים. יש כיום מסלולים כמו תואר שני במשפטים ללא משפטנים שמרכז את כל הידע הרלוונטי תחת קורת גג אחת, וקורסי הכשרה לגברים ונשים בכל הגילאים. רק צריך לקבל החלטה ולקחת את החוק לידיים – תרתי משמע.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf