כואבת לכם הבטן? חמש סיבות נפוצות לכאב בטן

כואבת לכם הבטן? חמש סיבות נפוצות לכאב בטן

למרות שכאבי בטן נחשבים לאחד מסוגי הכאבים הנפוצים ביותר המלווים אותנו לאורך חיינו (החל מהבייבי קוליק בינקות) הסיבות להם רבות ושונות, ויכולות לנוע מגזים פשוטים לאחר ארוחה מורכבת מידי ועד למצבים רפואיים מסובכים, כמו, למשל בקע אפיגסטרי, דלקות של הלבלב או בעיות בכיס המרה. ננסה לסקור עבורכם את חמש הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי בטן, מהקל אל הכבד.

גזים

גזים הם בעיה שכיחה, אשר ניתנת לפתרון על ידי אימוץ הדיאטה המתאימה. עבור מרבית האנשים, קטניות, למשל, הן הגורם הנפוץ ביותר ליצירת גזים, אבל אליהם מתלווים גם כרובית, כרוב, ברוקולי וכד'. הקפדה על בישול ארוך של המזון הגורם לגזים יכול למנוע חלק מהמקרים, בעוד הימנעות ממזונות אליהם אתם רגישים במיוחד, יכול למנוע את החלק האחר שלהם.

מחלה ויראלית

חלק מהמחלות הוויראליות הקיימות עלולות להתבטא בכאבי בטן המלווים בהקאות ובשלשולים. במקרים כאלה, בד"כ, הטיפול מתבצע בסימפטומים של המחלה (על ידי תרופות המקלות על כאב הבטן, לא תרופות מדכאות עוצרות שלשולים), הקפדה על שתייה מרובה מחשש התייבשות ופרוביוטיקה.

מחלה חיידקית

לעיתים, כאב הבטן המלווה בשלשול ובחום גבוה עלול להיגרם על ידי חיידקים (כשהשכיחים בהם הם סלמונלה, אי־קולי, שיגלה או קמפילובקטר). פרט לחיידק השיגלה המטופל באנטיביוטיקה, בשאר המקרים, הטיפול מתבצע בסימפטומים ולא בחיידק עצמו, כך שאין צורך להתחיל טיפול אנטיביוטי על דעת עצמכם.

זיהומי מעיים הנגרמים על ידי פרזיטים

הקצנה של אמבת אנטמבה היסטוליטיקה עלולה לגרום לכאבי בטן המלווים בשלשול חריף (ודמי), כמו גם הימצאותו של גיארדיה למבליה. הטיפול הניתן במקרים כאלה הוא טיפול אנטיביוטי, בצד ההנחיות לשתייה מרובה.

בקע אפיגסטרי

בקעים מסוג זה נוצרים בין חלקו התחתון של בית החזה לבין הטבור, ולרוב, הם אינם מלווים בכאבים, אלא רק בהופעה של בליטה קטנה באזור. לכשעצמו, בקע כזה איננו נחשב למסוכן, אולם, כליאה של לולאת מעי בתוך הבקע, מהווה מצב הדורש התערבות כירורגית בגישת פתיחה מלאה או בלפרוסקופיה, מחשש לנמק של חלק המעי הכלוא ולהתדרדרות מהירה של המצב. לכן, במצב של הופעת בליטה מתחת לכלוב הצלעות, מומלץ להתייעץ בדחיפות עם כירורג מומחה.

מתי ישנו צורך להילחץ?

ככלל, כאבים מהווים סימפטום לבעיה כלשהי הקיימת בגוף, יחד עם זאת, טבעי שלא כל כאב יריץ אותנו לבדיקת רופא. אם כן, מתי יש לפנות לקבלת טיפול?

במקרים בהם כאב בטן חד מופיע בבת אחת ונמשך מספר שעות – יש לפנות לבדיקה דחופה.

במקרים של כאבי בטן חוזרים ונשנים ומתמשכים – יש לפנות לרופא המשפחה או לתזונאי.

כאשר כאבי הבטן מלווים בתופעות נוספות פיזיות כשלשולים והקאות, צרבות, הופעת בליטת-בקע באזורים מסוימים וכד') או שינויים בהרגלי האכילה (כרעב התוקף באמצע הלילה) או בהרגלי עשיית הצרכים (עצירות מתמשכת, שלשול חריף, דמי או למשל) – יש לפנות לרופא המשפחה, אשר יפנה אתכם לרופא המומחה המתאים.

צילום: pixbay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf