איך מטפלים בשטיח פרסי עתיק?

איך מטפלים בשטיח פרסי עתיק?

עד לפני כמה עשורים רוב השטיחים היו עשויים בעבודת יד. מסורת אריגת השטיחים התפתחה במשך מאות שנים באזורים מסוימים כמו העיר איספהן באיראן, או חבל קשמיר בפקיסטן, אזורים באפגניסטן, סין והקווקז שנודעו בעולם כמרכזי יצור לשטיחים. בעיר כמו איספהן פעלו מאות יצרני שטיחים שייצרו שטיחים בטכניקה האופיינית למקום, משם השטיחים שווקו לכל העולם. גם היום יש שטיחים בעבודת יד, וגם לישראל הגיעו עשרות אלפי שטיחים פרסיים נהדרים. למרות שחלקם בני מאה שנים ויותר הם עדיין מקשטים בתים רבים – בחלקם, שטיח כזה נחשב סמל סטטוס. כמובן שככל שהדברים אמורים בניקוי שטיחים כשניגשים לנקות שטיח פרסי עתיק ויקר ערך הכללים מאוד שונים. אמנם השטיחים האלה לא רק יפים, אלא גם בעיקר עמידים בצורה יוצאת דופן, עדיין לא מומלץ לחבוט בשטיח בן מאה שנים. ואם חלף בראשכם הרעיון שאולי כדאי פשוט לדחוף אותו למכונת הכביסה ולקוות לטוב – תמחקו את הרעיון הזה. זה רעיון רע מאוד.

תשאירו את ניקוי השטחים למומחים

אז מה עושים עם שטיח הקשמיר המרהיב עם דוגמאות הציפורים והפרחים שעדיין זוכרים מהבית של סבתא והיום הוא כבר חלק מהירושה מומחים לניקוי שטיחים? המלצה שלנו, אל תנסו את זה לבד. שטיח קשמיר עתיק ארוג מצמר ועשוי בשיטות מסורתיות שלא תואמות את חומרי הניקוי המתקדמים ולא תוכננו לעמוד בלחץ שמפעיל על האריג שואב האבק המודרני. מצד שני, חייבים לנקות אותו. מרוב זוהמה כבר קשה להבחין בציפורים. הפתרון, חפשו אדם שזה מקצועו. עדיין פועלים בישראל כמה מומחים שיודעים לנקות ולתחזק שטיחים פרסיים בעבודת יד. רובם הם בני דור שני ושלישי ליצרני או סוחרי שטיחים שעלו לישראל מאיראן. הם למדו את המקצוע כשוליות והיום הם בעצמם עתיקים.

אמנות חידוש השטיחים

שטיחים עתיקים בדרך כלל זקוקים ליותר מסתם ניקוי. במקרים רבים שטיחים כאלה עברו תהליכי בלאי ונשמרו בתנאים גרועים. לעתים הם פרומים בקצוות וכאשר מזניחים אותם הם עלולים גם להתמלא בעובש. מומחה לחידוש שטיחים יכול לחולל בשטיח כזה פלאים. בהיותו בקי בטכניקות המסורתיות הוא יכול לתפור קצוות, להשלים גדילים ואפילו לחדש אריגה של צורות גיאומטריות – הכול נעשה בעבודת יד ובהרבה מאוד אהבה. חפשו את המקצוענים האלה. הטובים בהם לא בהכרח זולים, אבל ההשקעה הזו שווה כל שקל. לא תאמינו, אבל גם שטיח פרסי עתיק בן מאה שנה יכול להיראות כמו שטיח חדש.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf