עיצוב גנים ומרפסות – טרנד חדש או ותיק?

עיצוב גנים ומרפסות – טרנד חדש או ותיק?

כיום תשומת הלב שמעניקים לעיצוב הגינה והמרפסת גדולה מאי פעם, עקב מספר סיבות ושינויים. התוצאה היא הרבה יותר אפשרויות.

כיום, ברור שבתים בהם יש מרפסת, גינה או חצר נמצאים בנקודת פתיחה מצוינת. התוספות האלה משדרגות את המבנה ומעלות את הערך הכלכלי שלו בצורה משמעותית. בכוחן לשמש מקום מפלט מכל הלחצים, אליו יכולים בני המשפחה להגיע כדי לשבת על כוס קפה, לנוח ולהתעדכן. השטחים החיצוניים משמשמים פתרון אירוח מהשורה הראשונה.

כאשר בוחנים את הנעשה בתחום מבחינה היסטורית, ניתן להבחין בשינויים מרחיקי לכת שנוגעים אליו. שינויים אלה משפיעים על העיצוב והפונקציונליות של המרפסות והחצרות כאחד.

נקודת המוצא: לא מדובר בפיתוח חדש

מרפסת – אלמנט בנוי הצמוד למבנה ויוצא ממנו – אינה דבר חדש. מרפסות במובן מסוים היו קיימות עוד בימי קדם, אם כי ברור שהתפתחויות שחלו בתחום הבנייה עם השנים הביאו לשדרוג המרפסות. ניתן לראות שהמרפסות וגם החצרות היו חלק מהאדריכלות שאפיינה את ארץ ישראל כבר משנות הקמתה או אפילו קודם לכן. אחת הסיבות היא שהתנאים בארץ ישראל, על מזג האוויר הנפלא שלה, פשוט מזמינים ישיבה במרפסת. עם הקמת המושבים, הקיבוצים והערים הצעירות, הרבה לפני שהבנייה לגובה הייתה נפוצה כמו היום, רוב הבתים היו פרטיים וכללו מרפסת או גינה.

המרפסות נתפסו כחלק מרכזי מתרבות הפנאי, אך עם השנים החלה להיות מצוקת מקום בשטחים רבים במדינת ישראל, שהביאה להפיכת המרפסות לסגורות או להסבה שלהן למרפסת שירות הכוללת מסתור כביסה ופריטים אחרים. לאחר מכן, בערך בשנות ה-80, הופיעו מרפסות מדורגות. עם העלייה באיכות החיים גדל הביקוש למרפסות פתוחות המרחיבות בצורה משמעותית את שטח הדירה.

אי אפשר להפריד בתנאים האלה את המרפסות, הגינות והחצרות מההתפתחויות האדריכליות של מדינת ישראל, או אפילו התפתחויות שחלו בתחום בעולם כולו. מה שהשתנה הוא המקום העיצובי, שמקבל תשומת לב גדולה פי כמה ביחס לעבר.

כך המרפסות והחצרות משדרגים את מראה הבית

למרפסות ולחצרות היו הרבה מאד תפקידים פונקציונליים במהלך השנים. תמיד הן בלטו מבחינה אסתטית, אבל דומה שתשומת הלב להיבט העיצובי גדלה בצורה משמעותית עם השנים. כיום ניתן לראות שהאלמנטים האלה מקבלים חשיבות גדולה פי כמה ביחס לעבר, עם תכנון מושכל המתבונן בפריטים הקטנים ביותר מתוך ידיעה שיש להם השפעה שעשויה להיות גדולה. סיבה נוספת היא הגדלת האפשרויות העיצוביות, עם הפיכת התחום למסחרי יותר, פתיחת שווקים רבים לתחרות באמצעות ייבוא בינלאומי, הזמנות הנעשות באמצעות האינטרנט ועוד.

כיום מחפשים בבתים רבים בישראל את הייחודיות העיצוביות, אותו מראה ששונה מכל מה שרגילים לראות. אחת הדרכים לעשות את זה היא באמצעות בחירת פריטים עיצוביים יוצאי דופן עבור השטחים הפתוחים. כך למשל ניתן לראות קישוטים בכל קטגוריה, פתרונות ישיבה אלטרנטיביים השונים מאלה ה"רשמיים" יותר ועוד. במקביל ישנן מגמות משמעותיות שסוחפות רבים, דוגמת עליית הביקוש למטבחי חוץ מאובזרים מ-א' ועד ת'.

מה צופן העתיד?

גורמים דוגמת עלייה באיכות החיים או הרצון לאינדיבידואליזם בעיצוב צפויים להמשיך את המגמה ואף להפוך אותה למשמעותית יותר בשנים הקרובות. ייתכן בהחלט מצב בו המרפסות, החצרות והגינות לא רק יהיו תוספת משמעותית עבור המבנה, אלא גולת הכותרת שלו.

הכתבה מובאת לכם מאת שבירו ריהוט גן סניף בני ברק – המומחים במציאת פתרונות ריהוט לגינה, מרפסת והחצר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf