פתיחת עוסק פטור

פתיחת עוסק פטור

אתם מעוניינים לפתוח עסק, ויודעים שההתחלות אינן תמיד פשוטות. החלטה מקובלת מאד היא להתחיל בקטן באופן יחסי ופשוט לגדול עם הזמן, בתקווה. פתיחת עוסק פטור היא אחד הצעדים הבסיסיים ביותר שבלעדיו אי אפשר להציע שירותים ולקבל כספים במסגרת העסק. יש אנשים שרואים את הצעד הזה כ"כאב ראש", אבל המציאות היא שעם מעט מאמצים – ופניה לסיוע של האנשים הנכונים – ניתן להתגבר עליו במהירות יחסית.

מי צריך לפתוח עוסק פטור?

פתיחת עוסק פטור נדרשת, כאמור, מאנשים המעוניינים לפתוח עסק עצמאי. עוסק פטור הוא צורת ההתארגנות הבסיסית יותר, כאשר הוא מתאים לעסקים שמחזור העסקאות השנתי שלהם אינו עולה על 98,707 ש"ח (נכון לשנת 2017). עסקים שעוברים את הרף הזה לאורך השנה צריכים לעבור באופן מיידי להיות עוסקים מורשים.

שימו לב: יש מקצועות שונים שהעיסוק בהם אינו מאפשר פתיחת עוסק פטור בלי קשר לגובה ההכנסות, והחובה הבסיסית המוטלת על העוסקים בהם היא להיות עוסק מורשה: עורכי דין, רופאים, שמאים, פסיכולוגים, רואי חשבון ועוד.

דגשים בפתיחת העסק

ההתנהלות של עוסקים פטורים מצריכה התייחסות נפרדת. המילה "פטור" מתארת את העובדה שאנשי העסק אינם צריכים להוסיף לעסקאות שהם מספקים מע"מ, ובהתאם לכך גם לא להזדכות עליו. זה הופך את החיים שלהם לפשוטים יותר, אבל עדיין יש צורך במספר פעולות בסיסיות.
בעיקרון, יש שלושה שלבים המרכיבים יחדיו את משוואת פתיחת העוסק הפטור: הראשון הוא פתיחת תיק במע"מ (כן, אף על פי שהעוסקים אינם גובים מע"מ על עסקאותיהם), שמצריכה מילוי של טופס 821 ומספר מסמכים. לצד זה – ולפעמים מיד לאחר מכן – צריך לפתוח תיק במס הכנסה באמצעות מילוי טופס 5329, בקשה לפטור מניכויי מס במקור ומסמכים נוספים. במקביל, חייבים לפתוח תיק מתאים בביטוח לאומי, בין השאר עם מילוי טופס 6101.

אל תוותרו על סיוע מקצועי

למרות הכללים הדי ברורים של פתיחת עוסק פטור, בפועל זה מעט מורכב יותר מכפי שאנשים חושבים. ההתעסקות כאן איננה רק בטפסים, אלא גם בסוגיות שהאזרח הממוצע לא בהכרח מבין בהן. בנוסף, חשוב לבצע הגדרות ראשוניות של העסק מבחינת סוג העיסוק, המחזור המשוער ועוד – החלטות אלו עשויות להשפיע על התנהלות העסק בשלבים הראשונים.

זו הסיבה שבגללה מומלץ לבצע את התהליך באמצעות רואה חשבון או גורם אחר המוסמך בתחום. האחרון יוכל להכווין את הלקוח שלו לעבר הצעדים הנדרשים ממנו וגם להתנהל בשמו – עם ייפוי כוח, כמובן – מול הגורמים הרשמיים שהוזכרו מעלה. התוצאה היא שפתיחת העסק עשויה להיות מהירה יותר ונטולת סיבוכים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf