מהי ההשכלה של המורים בישראל?

מהי ההשכלה של המורים בישראל?

ההשכלה של מורים בישראל כוללת מלבד תואר פורמלי ורישיון הוראה גם רקע שנרכש מדיסציפלינות במדעי הרוח, החברה והמדעים המדויקים. משרד החינוך תומך בהסבת אקדמאים להוראה וכיום ההשכלה שלהם רחבה ומרשימה

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קובעים שעד שנת 2018 יהיה מחסור של 7,700 מורים בכל מערכת החינוך בישראל. כתוצאה מכך החל משרד החינוך ליישם שתי רפורמות שנועדו לשפר את מעמד המורה ולהגדיל את האטרקטיביות של המקצוע.

הכשרה להוראה נעשית כיום בשני מסלולים, והמסלול העיקרי הוא לימודי הוראה במכללות אקדמיות לחינוך. המסלול המשני הוא לימודים לתעודת הוראה בבתי ספר לחינוך באוניברסיטאות או במכללות אקדמיות לחינוך. עם זאת, מדובר על ההכשרה הפורמלית בלבד. בפועל יש למורים בישראל השכלה רחבה ששואבת השראה מדיסציפלינות שונות ומגוונות.

תנאי קבלה לפני הסבה

ההשכלה של מורים בישראל לא מבוססת רק על תכני הלימוד במוסדות לחינוך. קודם כל, מועמדים ללימודים לתעודת הוראה באוניברסיטאות ובמסלולי ההסבה נדרשים להשלים תואר ראשון בציון ממוצע של 75 לפחות. המשמעות היא סינון גס בין המועמדים ויצירת פלח סטודנטים איכותי עם ציונים גבוהים.

שנית, תלמידים שמעוניינים לקבל תעודת הוראה בתחום שבו אין להם תואר אקדמי נדרשים ללימודי השלמה. כאן התוצאה היא שכמעט כל מורה בבתי הספר בארץ מבלה חלק ניכר מזמן ההכשרה שלו במוסדות האקדמיה. זו דוגמא נוספת לתנאי הקבלה המחמירים שחלים על מועמדים ללימודי תואר ראשון בחינוך או מסלולי הסבה להוראה.

מדעי הרוח והחברה

מורים רבים בישראל מגיעים למסלולי הסבה מתחומי מדעי הרוח והחברה. זה מסלול פופולארי בקרב בוגרי תואר ראשון שלא מצליחים למצוא עבודה בתחום, והוא מתאים גם לסטודנטים שמחפשים דרך מעניינת להחליף קריירה קיימת.

הסבה להוראה מדיסציפלינות כמו מדעי הרוח והחברה מאפשרת למורים חדשים ללמד תקשורת, אזרחות, חינוך, מורשת ישראל, תנ"ך ועוד. כל המקצועות האלו מבוקשים מאוד בבתי הספר בארץ והם רלוונטיים גם לחטיבות הביניים וגם לתיכונים. 

תכניות מואצות למדעים מדויקים

מאז 2010 פועלות במשרד החינוך תכניות מואצות להכשרת אקדמאים להוראה. המשותף לכל התכניות הוא תהליך מיון מורכב ומוקפד, תכנית לימודים ייחודית שעומדת בדרישות המועצה להשכלה גבוהה, מרכיב מסוים של התנסות בהוראה, הטבות כלכליות, התחייבות של הלומדים לעסוק בהוראה תקופה מסוימת וביצוע חלק מההכשרה בתעסוקה במשרה מלאה או כמעט מלאה.

המאפיינים של התכנית המואצת הופכים אותה לאטרקטיבית בקרב קהל יעד מגוון. התכניות העיקריות מתמקדות בהוראת מדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים ובהסבת אקדמאים להוראת אנגלית, מתמטיקה ומדעים. הן פותחות את תחום ההוראה גם לבעלי תואר ראשון במתמטיקה והנדסה ומייצרות תחרות מול ההייטק. כמו כן, יש מורים שלמדו לתואר שני בהוראה במסגרת לימודים אינטגרטיבית עם תעודת הוראה. זה מאפשר להם להגיע לכיתה עם תואר שני ולנצל את הרקע שלהם היטב.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf