טיפים לילדים המטפלים בהוריהם המבוגרים

טיפים לילדים המטפלים בהוריהם המבוגרים

דיסני הגדירו היטב את המושג "גלגל החיים", וממש כמו בסרט "מלך האריות", גם החיים שלנו דומים לגלגל, אנו נולדים להורינו שמטפלים בנו עד שאנחנו מגיעים לעצמאות ויכולים לטפל בעצמנו, וכנראה יגיע השלב בו הם יאבדו את היכולת להיות עצמאיים באופן מלא ויצטרכו את הסיוע של ילדיהם.  התבגרות הגוף והנפש מקשה על ההורים לחיות באותה עצמאות בה ניהלו את חייהם בעבר והם זקוקים לעזרה בביצוע משימות רבות ויומיומיות מגוונות.

כאשר מגיע השלב בו ההורים זקוקים לעזרת ילדיהם, עשויים הילדים להיתקל בקשת רחבה של קשיים: הן קשיים מנהלתיים כמו מסמכים שאינם מאורגנים וקושי בניהול הזמן, והן קשיים רגשיים הנובעים מתהליך ההתבגרות של הוריהם. אחד הקשיים המרכזיים שעולים במקרים אלה הוא הקושי בקבלת החלטות עבור ההורה בצורה שתיטיב עמו בכל המובנים, תוך כדי המשך קיום חיי הילדים כפי שהיו.

הנה כמה טיפים שיסייעו בהתמודדות עם האתגר:

1. לדבר על זה – ויפה שעה אחת קודם – אף על פי שזוהי משימה קשה רגשית, מומלץ לנהל שיחה פתוחה על הנושא עוד בטרם עת, כאשר ההורים בתפקוד מלא. כך יוכלו להביע את דעתם בנושא ולהנחות את ילדיהם להחליט את ההחלטות המתאימות לרצונותיהם. בהזדמנות זו רכזו ביחד מסמכים חשובים ותעודות, כך שבמקרה חירום תהיה לכם גישה נוחה ומהירה אליהם, וכך תפחיתו את הלחץ.

2. חלוקת אחריות – במקרה בו מדובר בהורה ליותר מילד אחד, האחריות נוטה ליפול בעיקר על כתפיו של אחד הילדים. לכן, חשוב לחלק את האחריות בין הילדים או לקבוע תפקידים, כך שגם אם אחד הילדים הוא המטפל העיקרי, שאר הילדים מסייעים בדרכים שיהיו נכונות לו.

3. התמודדות רגשית של המטפל – בתהליך בו לוקחים הילדים אחריות על הוריהם ונדרשים לטפל בהם כרוך לא מעט מתח נפשי. הילדים נאלצים לחוות את הוריהם כחסרי אונים לעיתים, ולסייע להם במשימות יומיומיות. מתח נפשי ורגשי רב עשוי להיווצר עקב כך, ולעומת זאת עשויה להתפתח טינה עקב האילוץ של הילדים לשנות את מסלול החיים שלהם. חשוב לתת מקום לרגשות הילדים, וליצור מרחב בין בני המשפחה לדבר על הנושא ולתת מזור לקושי הרגשי המלווה את המצב.

4.ניהול הפיננסים – צמתים כלכליים יעלו ללא הרף, הן בניהול הונם של ההורים והן בפן הכלכלי הכרוך בטיפולים: עלות טיפולים רפואיים, עלות שכירת עזרה מקצועית, דיור מוגן וכדומה. מומלץ להיוועץ בבעל מקצוע המומחה במקרים אלה, כדי להבין מהן הבחירות הטובות ביותר בהתחשב במצב.

5.חיי חברה – הבדידות עשויה ליצור כאב גדול אף מהקשיים הפיזיולוגיים עבור אדם מבוגר. עזרו להוריכם למצוא חיי חברה ועיסוקים בהתאם לתחומי העניין שלהם. התנדבות ונתינה לחברה מומלצים במיוחד, חוגים והרצאות המיועדים לבני ולבנות הגיל השלישי, וכמובן – שימו לב שאינכם עוסקים אך ורק בסיוע במשימות, אלא גם בבילוי זמן ביחד.

צילום: יח״צ

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf