שפת גוף בראיון עבודה – כל מה שצריך לדעת

שפת גוף בראיון עבודה – כל מה שצריך לדעת

ראיון עבודה הוא שלב משמעותי בתהליך סינון ומיון של עובדים. כדי להגדיל את הסיכויים לעבור אותו בשלום, אנחנו משקיעים את המיטב: חושבים מראש על תשובות ראויות, דואגים ללמוד את החומר הרלוונטי לפני ואפילו מרעננים את המלתחה כדי שההופעה החיצונית תיראה מכובדת וראויה. העניין הוא, שרבים מאיתנו שוכחים, שתוך כדי הראיון, שפת הגוף שלנו יכולה לפגוע בכל המאמצים שהשקענו כדי ליצור את הרושם הכי טוב שיש. מהי שפת גוף? כיצד להבטיח ששפת הגוף שלכם תשרת אתכם במהלך הראיון?

כל הטיפים לפניכם.

שפת גוף – אמצעי תקשורת עיקרי

שפת גוף היא מכלול של תנועות גופניות והבעות פנים המשקפות רגשות ותחושות של בני אדם. התנועות והבעות הפנים הללו, שהן אחד מאמצעי התקשורת העיקריים שלנו עם הסביבה, הן לא בהכרח רצוניות ובדרך כלל אף לא מודעות, אך כאשר מפתחים מודעות עצמית אליהן, ניתן לשלוט בהן טוב יותר, כך שתהיה התאמה גבוהה בין המסר המילולי שאנחנו מבקשים להעביר במהלך הראיון לבין המסר הלא מילולי שאנחנו משדרים בפועל.

טיפים לשפת גוף נכונה בראיון עבודה

  1. ראש יציב וישר במהלך ראיון הוא תנוחה שמקרינה סמכותיות, והיא תגרום למראיינים לקחת את דבריכם ברצינות. ניתן מידי פעם להטות קלות את הראש לצדדים כדי לשדר הקשבה והכלה, אפשר גם להנהן עם הראש, פה ושם, כדי להראות שאתם קשובים לדברי המראיינים ועל מנת שגופכם לא ייראה קפוא לחלוטין במהלך כל הראיון.
  2. אחד הקריטריונים שמראיינים בודקים הוא יכולת התמודדות עם מצבי לחץ ויכולת הויסות הרגשי שלך המועמדים לעבודה. אז למרות שאתם בטח בלחץ ואפילו מאוד נרגשים, וזה בסדר, חשוב שתהיו מסוגלים לשלוט בסימני הגוף שלכם, כדי שלא תיראו כאילו איבדתם את הצפון והלחץ השתלט עליכם. נקישות ברגליים, טיפוף באצבעות, התעסקות עם חפצים, ישיבה תזזיתית בכיסא ומבע פנים מתוח ומכווץ- כל אלה הם סימנים לשפת גוף המשדרת לחץ, וכדאי מאוד להימנע מכך..
  3. תקשורת בין אישית טובה גם היא דרישת סף שרוב המעסיקים בודקים בראיון עבודה, כדי לשדר מסר חיובי, חם ופתוח לתקשורת, תוכלו להיעזר בידיים שלכם. התנועות המומלצות עם הידיים צריכות להיות יציבות ועדינות, ומומלץ שהמראיין שלכם יוכל לראותן.כך למשל, אפשר להניח את זרועות הידיים משני צידי הכסא, כך שהן יהיו חשופות לחלוטין בפני המראיין. לעומת זאת, שיכול הידיים על בית החזה, תנועה שמרואיינים רבים בוחרים בה, משדר צורך בהגנה או צמצום עצמי, והיות שבראיון עבודה אתם רוצים לשדר בדיוק את ההיפך, יש להיפטר מתנועה זו.
  4. ישיבה זקופה בכסא, עם גב ישר וכתפיים מתוחות, מעידה על נוכחות. זוהי גם צורת ישיבה בריאה יותר, מכיוון שבית החזה מורם כך שמתאפשרת נשימה טובה. לעומת זאת, ישיבה מכופפת עם  כתפיים שמוטות לא נראית טוב ומשדרת חזות פאסיבית ואפילו הרגשה של נחיתות. 
  5. קשר עין הוא אחד מהכללים הבסיסיים בתקשורת נכונה עם האחר, והוא חשוב עוד יותר במהלך ראיון. חשוב מאוד להישיר מבט אל המראיין ולהסתכל לו בעיניים לאורך כל הראיון (לעיתים ניתן כמובן להסיט את המבט או לשנות את כיוונו, אך חשוב שהנרטיב של קשר עין יישמר במהלך הראיון כולו). למבט ישיר אל עבר מראיינים יש משמעויות רבות, כמו: ביטחון עצמי, הבעת כבוד כלפיהם ואמינות- מסרים שיפעלו לטובתכם ויסייעו ליצור את הרושם הרצוי.

*המאמר נכתב ע"י דורון ימין – מנכ"ל צעדים ייעוץ והשמה

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf