תזונה נכונה לתינוקות – שלבי התזונה לתינוק מינקות ועד גיל שנתיים

תזונה נכונה לתינוקות – שלבי התזונה לתינוק מינקות ועד גיל שנתיים

מהי תזונה נכונה ובריאה לתינוק מגיל לידה ועד גיל שנתיים? מתי עוברים מחלב אם או מתמ"ל לתזונה הכוללת מזון מוצק? האם התזונה של התינוק משתנה בשנתיים הראשונות לחייו? פנינו למומחים של מטרנה כדי לקבל הסברים מפורטים על שלבי התזונה לתינוקות מגיל ינקות ועד גיל שנתיים.

הנחיות לתזונה נכונה לתינוקות מרגע הלידה ועד גיל חצי שנה

משרד הבריאות הישראלי, כמו ארגוני הבריאות המובילים בעולם, ממליץ על הנקה לפחות עד גיל חצי שנה. כל המומחים לתזונת תינוקות ממליצים על חלב אם כהזנה הטבעית והמומלצת ביותר לצרכי התינוק, ולמעשה עד גיל חצי שנה אין צורך בתוספות מזון ובנוזלים נוספים. חלב אם מספק את כל הצרכים התזונתיים של התינוק, ובנוסף יש בו רכיבים הנחוצים לחיזוק המערכת החיסונית שעדיין אינה בשלה ולהתפתחות פיזית וקוגניטיבית של הפעוט.

במקרים בהם התינוק ניזון מתמ"ל כמו מטרנה, כלומר מתרכובת מזון לתינוק, חשוב לוודא כי בוחרים בפורמולה על בסיס חלב פרה הכוללת ברזל, ויטמינים ומינרלים. אם התינוק מגלה רגישות או מפתח אלרגיה לתמ"ל על בסיס חלב פרה יש לבחור עבורו תמ"ל על בסיס צמחי כמו סויה. חשוב להכין את התמ"ל על פי הנחיות היצרן, יש לשמור על היגיינה ולהכין את התרכובת בטמפרטורה נכונה ובכלים נקיים שעברו חיטוי.

תזונת התינוק משתנה בגיל 6 חודשים

כאשר התינוק מגיע לגיל 6-4 חודשים מתחילים בשלב הטעימות, כלומר מוסיפים מזון מוצק לתזונה הכוללת של הפעוט. אפשר להתחיל עם כמויות מדודות של מחיות ירקות ופירות בערך בגיל 4 חודשים לחייו של התינוק, יש הממתינים עד לגיל 6 חודשים לחיי התינוק. שלב הטעימות הוא שלב ביניים במעבר לתזונה המבוססת על מזון מוצק.

בגיל חצי שנה התינוק זקוק לרכיבים תזונתיים נוספים לכן אי אפשר להסתפק בהנקה בלבד, אך בהחלט מומלץ להמשיך להיניק את התינוק עד גיל שנה לפחות, או לתת לו אוכל לתינוקות, בשילוב מזון מוצק. בשלב הראשון יש להכין מחית אחידה ללא גושים מירקות כמו גזר, דלעת, קישוא, דלורית ותפוחי אדמה, בשלב הבא מוסיפים כמות מזערית של מחית מפירות כמו בננה, תפוח עץ, אבוקדו ואגס.

בשלב הטעימות נותנים כמות קטנה של ירק או פרי אחד כדי לבחון רגישויות ועיכול תקין, ובהמשך מגדילים את הכמות של המחיות ואפשר להכין מחיות ומרקים המכילים סוגים שונים של ירקות ופירות.

בגיל חצי שנה ואילך אפשר להתחיל לשלב מזון מוצק כמו ביצים, מוצרי חלב כמו גבינה לבנה, יוגורט ללא פירות וסוכר, לבן וכדומה, וניתן לשלב בהדרגה גם דגים, עוף, בשר בקר וקטניות.

תזונת התינוק בגיל 9-12 חודשים

חשוב לציין כי התזונה חייבת להתאים לשלב התפתחותו של הילד. באופן כללי, כאשר התינוק מגיע לגיל 12-9 חודשים לחייו, ניתן לוותר על מזונות רכים ולתת לו יותר מזונות מוצקים החתוכים לקוביות קטנות. בשלב זה לחיי התינוק הוא יציב, מחזיק את ראשו ומסוגל לשבת בכיסא אוכל ליד השולחן, הוא גם סקרן לגבי מזונות חדשים ועולמו הקולינרי מתרחב.

תזונה מגיל שנה ואילך

התזונה המתאימה לתינוק מגיל שנה ועד גיל שנתיים מבוססת ברובה על מזון מוצק, אך עדיף להימנע ממזון מעובד. בגיל שנה חלה האטה בקצב ההתפתחות, התינוק זקוק לכ-1,100 קלוריות ביום וניתן לשלב בתפריט שלו מוצרי חלב, ביצים, עוף, הודו ובשר בקר, דגים ללא עצמות, פסטות, דגנים וקטניות, וכמובן כדאי להרבות בירקות ופירות. עדיף להכין אוכל מבושל, מאודה, אפוי או צלוי בתנור, ולהימנע ממזון מטוגן וממאכלים עשירים בשמן, סוכר ומלח, וכמובן ממשקאות ממותקים.

זכרו, הרגלי התזונה שהתינוק ירכוש בשנתיים הראשונות על חייו, עשויים להשפיע רבות על הרגלי האכילה שלו גם כאדם בוגר ועל כלל יחסיו עם מזון וארוחות ועל כן מומלץ להקפיד עד כמה שניתן בהקניית הרגלי אכילה בריאים, מזינים ומלאי הנאה עבור התינוק שלכם.

קרדיט: FREEPIK

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf