רכוש משפחה וכל מה שביניהם

רכוש משפחה וכל מה שביניהם

אחד הגורמים העיקריים לסכסוכים בין בני זוג המבקשים להתגרש הוא חלוקת הרכוש. על פי החוק, אם בני הזוג נישאו אחרי ה-1.1.1974 (מועד כניסתו לתוקף של חוק יחסי ממון בין בני זוג), זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מרכושם המשותף. הרכוש המשותף כולל בין היתר את הבית, המכוניות, החסכונות המשותפים וגם נכסים שאינם מוחשיים כגון קופת גמל, קרן השתלמות, פיצויי פיטורין, ביטוח מנהלים ופנסיות שונות. בנוסף, חברה או עסק של אחד מבני הזוג נחשבים אף הם כרכוש משותף, וכך גם מוניטין שלרוב נתבע בנפרד וידוע גם כתביעת ידוע/ה בציבור.

אז מדוע העניינים מסתבכים לרוב וגורמים לסכסוכים בין בני הזוג? מכמה סיבות:

  1. חובות של אחד מבני הזוג – חובות שנצברו במהלך הנישואין הם חובות משותפים אלא אם מדובר בחובות שבאופן מובהק לא ניתן לשייכם לתא המשפחתי כמו חובות שנוצרו בשל הימורים, בגידות, מעשים בלתי חוקיים וכו´.
  2. נכסים שרשומים על שם אחד מבני הזוג בלבד – במצב זה נהוג לערוך מעין "איזון משאבים". נושא זה לרוב הוא גורם משמעותי בסכסוכים הנלווים להליך חלוקת הרכוש מכיוון שפעמים רבות בני הזוג שעל שמם רשום הנכס לא מוכנים לוותר על 50%  מהנכס לטובת בן הזוג ששמו אינו מופיע בנכס.
  3. נכסים שהתקבלו לפני הנישואין או בירושה – החוק קובע שנכסים שהיו שייכים לבן הזוג לפני הנישואין, או שקיבלם בירושה או במתנה במהלך הנישואין, לא יחולקו בין בני הזוג. פעמים רבות מרגיש בן הזוג שהנכס אינו שייך לו, שהוא זכאי לזכויות בנכס וכן לחלק שווה בדיוק כמו שאר הרכוש המשותף בין בני הזוג.
  4.  כאשר רק אחד מבני הזוג מעוניין במכירת בית המגורים – בנושא זה חשוב לדעת שלרוב, בית המשפט לא יורה על מכירת דירת המגורים, אלא לאחר שווידא כי קיימים מגורים חלופיים לילדים ולהורה המשמורן.
  5. בתביעות מוניטין – תביעות מוניטין או בשמם המוכר יותר תביעות של ידוע/ה בציבור הן מקור לסכסוכים רבים. פסיקת זכויות בנכסי קריירה או מוניטין יוצאת מנקודת הנחה כי קיימת זכות קניינית של בן זוג בכושר ההשתכרות של בן הזוג האחר.

בעייני הדרך הטובה ביותר למנוע סכסוכים בנושא חלוקת הרכוש היא באמצעות  הסכם ממון, ומכיוון שזוגות רבים מפחדים מנושא הסכם הממון לפני החתונה, הם מוצאים עצמם בסכסוכים רבים ומתישים בשאלה מה מהרכוש שייך למי.

 את המשפחה שלך אי אפשר לחלק

את תביעת הגירושין בנושא חלוקת הרכוש אפשר להגיש בכל אחד מבתי הדין: בית דין רבני ובית המשפט לענייני משפחה. ניסיוני האישי בדיני משפחה לימד אותי שכאשר זה מגיע לכסף, העניינים עלולים להפוך למכוערים, ובמהירות. לכן, המלצתי הכנה בשביל לשמור על המשפחה שלכם גם ביום שאחרי הגירושין היא מלכתחילה ליצור הסכם ממון. במידה ולא הוכן הסכם כזה אשר מתאר באופן מוחלט איזה חלק ברכוש שייך למי, מומלץ לנסות ולפתור את חלוקת הרכוש מחוץ לכותלי בית המשפט. בית המשפט לרוב יחלק בצורה מאוד "יבשה" את הנכסים ופעמים רבות יגרום לפגיעה בכם, ובמשפחה שלכם. כאשר אנו מתרכזים ב"כמה כסף אצליח להוציא מהמשפט הזה" אנחנו לא מתעסקים בדאגה העיקרית שהיא שמירה על המשפחה שלכם ביום שאחרי הגירושין.

כאשר מגיעים לסכסוכים בעניינים כספיים, כולם נפגעים: אתם, בני הזוג שלכם וכמובן הילדים שהם בעייני הדבר היחיד שחשוב בסוף תהליך הגירושין. אנו צריכים לדאוג דאגה אמיתית מעבר לאינטרסים האישיים שלנו לטווח הקצר. אנו צריכים לבדוק ולהבין איך חלוקת הרכוש תהיה הטובה ביותר עבור הילדים שלנו. איך הילדים שלנו לא יפגעו מכך שנמכור את דירת המגורים. איך הילדים שלנו עדיין ילמדו בבית הספר הטוב ביותר גם כאשר הנישואין עלו על שרטון.

אני מציע לכם רגע לפני ההגעה לבית המשפט והגשת כתב התביעה, עוד רגע לפני המלחמה לנשום עמוק ולהרגע, ולזכור שפעם אהבתם אחד את השנייה. ושאתם מסוגלים להגיע להבנה אמיתית בנוגע לחלוקת הרכוש שתשמור על המשפחה שלכם גם ביום שאחרי.

כמובן שפעמים רבות גם כאשר קיים בנו הרצון לשמור על הילדים והמשפחה, אין לנו פרטנר לעבוד איתו, בין אם זה להתגרש מבעל אלים או להתגרש מבן זוג שלא שם קצוץ על עתיד המשפחה, אין מנוס במקרים אלה מאשר לקחת עורך דין לענייני משפחה מחיפה תל אביב או ירושלים – זה לא משנה! העיקר שהוא יוכל להשיג ולשרת את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר.

לסיכום:

  • כאמור, על פי החוק, אם בני הזוג נישאו אחרי ה-1.1.1974 (מועד כניסתו לתוקף של חוק יחסי ממון בין בני זוג), זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מרכושם המשותף.
  • העניינים מסתבכים לרוב וגורמים לסכסוכים בין בני הזוג מכמה סיבות: חובות של אחד מבני הזוג, נכסים שרשומים על שם אחד מבני הזוג בלבד, נכסים שהתקבלו לפני הנישואין או בירושה. בנוסף, כאשר רק אחד מבני הזוג מעוניין במכירת בית המגורים, או בגלל תביעת מוניטין.
  • הדרך הטובה ביותר למנוע סכסוכים בנושא חלוקת הרכוש היא באמצעות הסכם ממון.
  • במידה ולא הוכן הסכם ממון אשר מתאר באופן מוחלט איזה חלק ברכוש שייך למי, מומלץ לנסות ולפתור את חלוקת הרכוש מחוץ לכותלי בית המשפט.
  • כמובן שפעמים רבות גם כאשר קיים בנו הרצון לשמור על הילדים והמשפחה, אין לנו פרטנר לעבוד איתו, בין אם זה להתגרש מבעל אלים או להתגרש מבן זוג שלא שם קצוץ על עתיד המשפחה, אין מנוס במקרים אלה מאשר לקחת עו"ד מומחה לדיני משפחה אשר יוכל להשיג ולשרת את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר.

אשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!

עורך דין גירושין בחיפה

אמיר ברלב.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf