רופא העליב מטופל הורשע בלשון הרע ויצטרך ניהול מוניטין

רופא העליב מטופל הורשע בלשון הרע ויצטרך ניהול מוניטין

בשנים האחרונות אנו שומעים על יותר ויותר מקרים שבהם רופא מעליב מטופל ומורשע בלשון הרע. הרופאים חושבים שהם יכולים להעליב ולהשתמש בלשון הרע ומנצלים את הסמכות שניתנה להם בתור רופאים. אך המטופלים לא מוותרים ומגיעים עד לבית המשפט על מנת לתבוע אותם בלשון הרע וברוב המקרים גם זוכים.

חוק איסור לשון הרע מהו?

בהתאם לחוק איסור לשון הרע אסור להגיד אמירות מבזות ופוגעניות כלפי המטופלים וכן יש למשור על שמו הטוב של המטופל וכבודו. נראה שבשנים האחרונות יותר ויותר עוברים על חוק זה ופוגעים במטופל אף באופן פומבי באמצעות אמירות מעליבות אשר מתייחסות למשקלו ולחיצוניותו של המטופל. אמירות שליליות אלה פוגעות עד מאוד בשמו של המטופל ואף עלולות להיגמר בתביעה בבית המשפט. לרוב תביעות חוק איסור לשון הרע מסתיימות בפיצוי כספי גבוה בהתאם לסוג הערה או העבירה שעשה הרופא כלפי המטופל.

זכות חופש הביטוי אל מול הזכות לכבוד ופרטיות

תביעות לשון הרע הן תביעות נפוצות ומורכבות בהתאם למקרה. העלבת פציינט עלולה להסתיים בפיצוי כספי גבוה ואף לעיתים בשלילת רישיונו או אי חזרתו לעבודה. על הרופאים להיות סבלניים כלפי הפציינטים ולא להיגרר לאמירות מבזות או פוגעניות כלפי הפציינט גם אם הפציינט לא צודק. למרות שזכות חופש הביטוי מאפשרת לכל אחד להביע את דעתו בפומבי עדיין יש אמירות שליליות שעדיף לא להגיד ואשר לא במקום. חשוב לכבד את הצד השנים ואת פרטיותו ולהתייחס בכבוד כלפי הפציינט. בהתאם לכך, קבע בית המשפט כמה תנאים בעת הדיון אשר מתייחסים לסוג האמירה, הנזק שנגרם לנתבע כתוצאה מכך. במידה והנזק הוא כבד ופוגעני מבחינת הכבוד והתדמית של הנתבע מגיע לנתבע פיצוי כספי אשר ייקבע בהתאם. בנוסף לכך, אמירות שליליות אשר נאמרו בתום לב או שיש בהן עניין לציבור הנתבע יהיה זכאי לפטור מפיצויים.

דוגמא לרופא שהעליב מטופל והורשע בלשון הרע

רופא עיניים אשר ביצע ניתוח לייזר בעיניי מטופל הגיע לרופא אשר זימן אותו למרפאה. הלקוח חיכה דקות ארוכות עד הרופא שיתפנה אליו וביקש מהרופא שרק יבדוק אותו כי הוא סובל מכאבים. הרופא לא הסכים לבדוק והלקוח נעלב וכתב בפייסבוק על השירות הלקוי שקיבל ועל האכזבה מהרופא. למרות שהפוסט לא כלל דברים השמצה נגד הרופא או קללות, הרופא חויב בהוצאות משפט על סך 300,000 ₪ בגלל ההתנהגות אשר אינה הולמת את הרופאה. במקרה זה הרופא קיבל עונש כספי על התנהגותו הלא נאותה במצב בו המטופל היה זקוק לו. אך ישנם מקרים חמורים יותר, שעקב אמירות שליליות מבזות ופוגעניות הרופא יכול לאבד את מקום עבודתו או להישלל ממנו רישיונו, עקב לשון הרע, כך שכל מקרה לגופו. תהיו בטוחים שכעת פסק דין זה נכנס למאגר ויופיע תחת שמו של הרופא, בכך הוא גם פגע לעצמו כמובן במוניטין שלו.

כדי שהרופא יחזיר בחזרה את שמו הטוב באינטרנט הוא יהיה חייב לבצע פעולות של ניהול מוניטין בגוגל וברחבי הרשת על מנת להסתיר או להעלים את הדברים השליליים ולמתג את עצמו באור חיובי, למרות המקרה.

הפעילות של ניהול מוניטין היא קריטית במידה והרופא רוצה להמשיך לעבוד ולטפל באנשים נוספים. למרות מקרה אחד שלילי שהתרחש, לרופא יש וותק של שנים ומקצועיות רבה..לפעמים נזק קטן על ידי מטופל אחד יכול לגרום לקריסת מרפאה שלמה עם אלפי מטופלים..אם השם הטוב של הרופא ייפגע זה נזק אדיר שיכול להתרחש לאורך שנים. לכן, במידה ויש פגיעה מסוג זה במוניטין והתדמית האינטרנטית נפגעה זה הזמן לבצע ניקוי מוניטין ולצאת לדרך חדשה ובטוחה ברחבי האינטרנט.

האם כל מטופל שנפגע מלשון הרע יכול לתבוע?

במידה ומטופל מוצא את עצמו במצב שבו נקלע לאמירות מבזות ופוגעניות מצד הרופא הוא יכול לתבוע את הרופא על לשון הרע בהתאם לחומרת הפגיעה. אך לא כל דבר הוא לשון הרע, לכן חשוב לדעת את הגבול הדק בין לשון הרע לסתם אמירה שלא במקום וחסרת בסיס. לשון הרע הוא מבין אחד החוקים החשובים ביותר במדינה וחשוב לא לעבור חוק זה אחרת עלולים לקבל תביעה ולהיפגש בכותלי בית המשפט. בטרם תביעת הרופא על לשון הרע רצוי להיפגע עם עורך דין לדיני עבודה מקצועי ומנוסה בלשון הרע ולהבין את כל התהליך של הגשת תביעה ומה היא כוללת.

שאלות תשובות

האם רישיוני של הרופא או איבוד מקום עבדותו יכול להיות כתוצאה מתביעת לשון הרע?

רישיונו של רופא או איבוד מקום עבותו יכולים להיות כתוצאה מלשון הרע תלוי בחומרת הפגיעה והנזק כתוצאה מכך.

האם כל פגיעה במטופל נגמרת בבית המשפט?

לא כל פגיעה מסתיימת בבית המשפט, תלוי בסוג וחומרת הפגיעה ונזק שהיא עשתה למטופל. לפעמים ישנם אמירות שהן לא פוגעניות ולא מצריכות דיון בבית המשפט וניתן לפתור את זה בין הרופא למטופל שמתנצל על כך.

צילום: Pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf