ציוד איכותי כבסיס להצלחת ענף הביוטכנולוגיה בישראל

ציוד איכותי כבסיס להצלחת ענף הביוטכנולוגיה בישראל

במהלך השנים האחרונות מסתמנת ישראל כאחת המדינות המובילות את החדשנות, המחקר והפיתוח בתחום הביוטכנולוגיה – ללא ספק אחד מתחומי הפיתוח המרכזיים של האנושות המאה העשרים ואחת. תחומים כמו פיתוח זנים עמידים ומניבים יותר של גידולים חקלאיים, בשר מתורבת ומספר תחומים מרכזיים נוספים בהן פועלות במרץ כמה וכמה חברות ישראליות חדשות וותיקות, מסמנים את ענף הביוטכנולוגי המקומי כאחד ממוקדי ההתפתחות העולמיים בתחום זה. בבסיס הפעילות הישראלית התוססת בתחום עומדים כמה וכמה גורמים, אך אחד מהם הוא ללא ספק השימוש בציוד המעבדתי האיכותי והמתקדם ביותר בעולם.

מתנורים או מקררים ייעודיים ועד אינקובטורים למעבדה – ציוד מעבדתי מתקדם

שיתוף פעולה בינלאומי בין מיזמים ישראליים מסקרנים בעולם הביוטכנולוגיה לבין יצרנים מובילים בעולם המתמחים בעולם הציוד למעבדות, עומד כאמור בבסיס ההצלחה הישראלית לפרוץ דרך ולבסס את הענף המקומי כאחד הדינמיים והמובילים בעולם המחקר והפיתוח הביוטכנולוגי.

על מנת להבין את חשיבותו העצומה של השימוש בציוד המעבדתי האיכותי ביותר שקיים כיום בעולם, יש להכיר מעט מקרוב את אחד התחומים הנכללים בענף הביוטכנולוגיה. מספיק להסביר כי במרבית סוגי הפיתוחים הביוטכנולוגיים, כל שינוי מזערי ביותר בכל אחד מאינספור הגורמים המעורבים בתהליכי המחקר והפיתוח יכול להביא לתוצאות בלתי מובנות ובלתי רצויות, ולגרום לעבודה של ימים, שבועות וחודשים רבים לרדת לטמיון או להגיע למבוי סתום. לדוגמה, ניקח פריט ציוד מעבדה בסיסי ונפוץ – אינקובטור. אינקובטורים למעבדה משמשים להחזקה ושימוש של דגימות שונות (אורגניות או סינטתיות) בסביבה מבוקרת וסטרילית ובטמפרטורה קבועה ומדויקת. מטרתו של האינקובטור היא לספק לחוקרים המשתמשים בו את האפשרות לשלוט באופן מדויק ביותר בתנאים הסביבתיים השוררים בו ובהם מוחזקות הדגימות השונות. לכן עובדות מרבית המעבדות בישראל עם אינקובטורים ממרט (שם אחד היצרנים המובילים בתחום) או עם אינקובטורים למעבדות של יצרן מוביל ונחשב אחר. כמעט ולא תמצאו בארץ מעבדות בהן רוכשים פריטי ציוד זולים של יצרנים מפוקפקים, פשוט מפני שהם לא עושים את העבודה, ולא מבטיחים אחוזי וודאות גבוהים בכל הנוגע לתפקודם באופן רציף במעבדה.

הדבר נכון לא רק עבור אינקובטורים, אלא גם עבור מרבית פריטי הציוד המעבדתי המרכזיים האחרים – מקררים, תנורים למיניהם, בקרי טמפרטורה או כל רכיב טכנולוגי מרכזי אחר המשפיע ישירות על התוצאות המתקבלות באותה מעבדה – בענף המחקר והפיתוח בישראל מקפידות החברות לעבוד עם הציוד המעבדתי האיכותי והמבטיח ביותר, ואולי זו אחת הסיבות המרכזיות לתוצאות הטובות הרבות שמקבלות חברות אלו.

גם למדינה תפקיד בהטמעת הרגלי עבודה אפקטיביים בענף

הרגלי עבודה "בריאים" של חברות בענפים פורצי דרך כמו ענף הביוטכנולוגיה בישראל אינם אמורים לנבוע אך ורק מההיגיון והשכל של היזמים, המשקיעים והחוקרים, אלא גם מהמדיניות הציבורית/ממשלתית בתחום זה. באמצעות סובסידיות, תמריצים והקלות שונות יכולה המדינה לנתב את המגזר העסקי לעבוד בצורה מסוימת. בנושא בו אנו עוסקים כאן, של עבודה עם ציוד מעבדתי ייעודי איכותי, המדינה משחקת תפקיד מרכזי – באמצעות הקלות על מכסים ומסי ייבוא למיניהם ניתן לתמרץ את אותן חברות פרטיות לרכוש את פריטי הציוד האיכותיים והמתאימים ביותר, ובכך לתרום משמעותית לסיכויי ההצלחה והשגשוג בתחום.

נקווה לראות מדיניות תומכת מסוג זה יותר ויותר בשנים הקרובות בישראל.

תמונה: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf