עורך דין הוצאת דיבה – מדריך מקיף

עורך דין הוצאת דיבה – מדריך מקיף

דיבה, על-פי ההגדרה המילונית המקובלת, היא השמצה, הכפשה או אמירה פוגענית כלפי אדם מסוים או קבוצת בני אדם. למרבה הצער במציאות הנוכחית מתרחשים לא מעט מקרים כאלה. כדאי לדעת שכבר ב-1965 חוקק חוק איסור לשון הרע שמאפשר לתבוע מי שפגע בשמכם הטוב ולקבל פיצוי.

למעשה אם תשאלו עורך דין הוצאת דיבה היא גם עבירה פלילית בחלק מהמקרים, ולכן קודם כל מומלץ להיזהר (כולל באינטרנט) ולהישמר מפני אמירות שעלולות להיחשב כדיבה. המלצה נוספת היא לפעול באופן תקיף כשמישהו פוגע בכם, גם אם הפגיעה היא "רק" מילולית (וכמובן שגם מילים יכולות לגרום נזק חמור).

האם נדרשת הוכחת נזק?

לא.

לפי חוק איסור לשון הרע והתקנות שנקבעו לפיו, תוכלו לתבוע פיצוי כספי בעקבות דיבה גם מבלי להוכיח שנגרם לכם נזק ספציפי. במקרים אלה, לפי סעיף 7א', סכום התביעה המרבי יהיה 70,000 ₪ (!) גם אם הנתבע כלל לא ביקש להזיק לתובע, ואם הוכחה גם כוונת נזק הסכום המקסימלי כבר יגיע ל-140,000 ₪! (בחוק המקורי הסכומים הם 50,000 ו-100,000, אולם הם צמודים למדד המחירים לצרכן, שעלה מאז התיקון ב-1998 בשיעור משמעותי).

באילו מקרים נפסק פיצוי?

באופן טבעי מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום, אבל עוד לפני שמתייעצים עם עורך דין הוצאת דיבה מוגדרת כאמירה (בכתב או בעל-פה) שמובילה לפגיעה בשם הטוב, בנכס כזה או אחר, ברווחה גופנית, בנוחות וכו'.

למעשה כל דבר שהפרסום שלו עלול להשפיל אדם אחר, להפוך אותו למטרה ללעג או לשנאה – בין אם בשל מי שהוא (מבחינת גיל, מגדר, עיסוק, נטייה מינית, דת ועוד), ובין אם עקב מעשים שמיוחסים לו – הוא בגדר עבירה על חוק איסור לשון הרע.

דיבה באינטרנט

עבור כמעט כל עורך דין הוצאת דיבה באינטרנט היא אחד המקרים הנפוצים ביותר שהוא מטפל בהם (הכוונה כמובן לעו"דים שמתמחים בתחום לשון הרע).

רבים מאיתנו סבורים משום מה שברשתות חברתיות, בתגובות לכתבות ובמקומות אחרים ברחבי הרשת אפשר לכתוב כל דבר שעולה על דעתנו. כשרק התחלנו לגלות את המרחב הדיגיטלי האינסופי, רוב הפעילות שלנו בו הייתה אנונימית, ואולי יש לכך חלק בתחושה שהשתרשה לפיה אפשר גם להשמיץ בלי לתת על כך את הדין – אבל החוק ברור, וכיום ניתן להגיע לכל מי שמפרסם השמצות ודיבה, ולתבוע ממנו תשלום על כך.

איך לבחור עורך דין הוצאת דיבה?

מצד אחד עבור עורך דין הוצאת דיבה היא תיק קל יחסית, שכן אין צורך להוכיח נזק. מצד שני, עצם הקביעה שמדובר בדיבה, כלומר בעבירה על חוק איסור לשון הרע, אינה מובנת מאליה שכן אל מול זכותו של אדם לשם טוב ישנו גם חופש הדיבור והבעת הדעה. בהתאם מומלץ להיעזר באיש מקצוע שהתמחה בתחום הספציפי הזה – עורך דין לשון הרע עם ניסיון יסייע לכם לקבל פיצוי הולם עבור כל מקרה בו הושמצתם.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf