מה זה יוריק אסיד? כל מה שחשוב לדעת

מה זה יוריק אסיד? כל מה שחשוב לדעת

יוריק אסיד (Uric acid) – ובעברית חומצת שתן – היא תרכובת אורגנית שהגוף זקוק לה על-מנת לשמור על כלי הדם. רמה גבוהה מדי של יוריק אסיד כבר עלולה לגרום לאבנים בכליות, דלקות מפרקים ופגיעות נוספות. בהתאם חשוב לדעת מהן הסיבות האפשריות להיווצרות עודף חומצת שתן בדם וכיצד מטפלים במצב זה.

הסיבות האפשריות לרמה גבוהה מדי של יוריק אסיד

עודף חומצת שתן בדם עלול להיגרם עקב נטילת תרופות משתנות (כלומר כאלה שמובילות למתן שתן מוגבר, כולל תרופות שונות להורדת לחץ דם גבוה וכדורים נפוצים דוגמת אספירין), בגלל הפרעות מטאבוליות, בעקבות כימותרפיה, כתוצאה ממחלות של הכליות (שפוגעות ביכולת של הגוף להפריש את חומצת השתן העודפת), בעיה כלשהי בבלוטת התריס וגם לגנים שלנו יש משקל – ב-10% מהמקרים המקור לרמה גבוהה מדי של יוריק אסיד הוא תורשתי.

דיאטה קיצונית ולא מאוזנת עלולה אף היא להוביל למצב שבו יש עודף חומצת השתן בדם, ולמעשה גם תזונה לא נכונה באופן כללי היא בעייתית מאוד גם בהקשר של יוריק אסיד (פירוט בהמשך העמוד).

מדוע חשוב לטפל במצב של עודף חומצת שתן בדם?

רמה גבוהה מדי של יוריק אסיד עלולה כאמור לייצר אבנים בכליות וגם דלקות מפרקים. הסיבה לכך היא שהעודפים של חומצת השתן הופכים לגבישים שמתרכזים ברצועות, גידים ומפרקים. הגבישים פוגעים ברקמות של המפרקים הרגישים, מייצרים תהליכים דלקתיים וגורמים לכאבים, אדמומיות, נפיחות ומגבלות בתנועה. מצב זה הוא למעשה גאוט – מחלה שנקראת גם שיגדון ואשר עלולה להתאפיין בהתקפים קשים של כאבי מפרקים עד כדי חוסר יכולת לבצע פעולות בסיסיות.

הדרכים היעילות ביותר לטפל בדלקות מפרקים שמקורן בחומצת שתן עודפת

שינוי מידי שעשוי להפחית את תדירות התקפי הגאוט ואת עוצמתם הוא שינוי תזונתי. חשוב מאוד להוציא מהתפריט בשר בקר, איברי פנים (למשל כבד או לבבות של בעלי חיים), סרדינים, אנשובי ופירות ים. בכל אלה יש כמות גדולה של פורינים אשר מעלים את רמת חומצת השתן בדם. את צריכת הדגים כדאי להפחית במידה משמעותית, ועוד מרכיב שרצוי להוציא מהחיים הם המשקאות הממותקים ומיצי הפירות. לאלכוהול השפעה דומה לתרופות משתנות ולכן הוא עלול לייצר התקפי גאוט ולהגדיל את הסיכון לאבנים בכליות, אבל כוס יין אדום דווקא עשויה לסייע (בגלל שבמשקה זה יש רסרבטרול – פוליפנול נוגד חמצון בעל השפעה חיובית על הגוף).

המזונות המומלצים הם אלה שמכילים חלבונים מהצומח, ירקות, קטניות, אגוזים, וגם קפה (עד 4 כוסות ביום) עשוי לעזור בהורדת רמת היוריק אסיד. עבור מי שכבר סובלים מהתקפי גאוט, וגם לנשים בתקופת המנופאוזה (שחשופות לפגיעה בגלל הירידה ברמת האסטרוגן), מומלץ לשלב בטיפול גם צמחי מרפא ותוספי תזונה ייעודיים ובכך להפחית את רמת חומצת השתן ולשפר את איכות החיים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf