מהי דיאטה – שיטת הרזייה או דרך חיים?

מהי דיאטה – שיטת הרזייה או דרך חיים?

הכותרת אומרת הרבה, על כן נוכל לסיים את זה כאן. הרי ברור שאם ציינו שדיאטה יכולה להיות שיטת הרזייה, או דרך חיים – שהיא לכל הפחות, יכולה להיות אחד מאלו, אם לא שני הדברים עצמם. ובכל זאת – למה שלא נצא לחקר צנוע בנבכי המושג, כדי לראות על מה מדובר, ואולי לדעת – איך להתייחס לנושא, מפרספקטיבה חדשה – ואולי אף מעצימה משהייתה בעבר. הבא נתחיל.

פירושים כיפיים למילה דיאטה

אם בודקים באינטרנט, פירוש אחד למילה דיאטה, יכול להיות "קצבת מזון", שזה כבר נשמע כיף, הלא כן? להקציב, לקצוב, לתת קצב לתזונה האישית שלנו. באופן דומה, קצב מקציב חתיכות מזון. כך שאנחנו יכולים להסתכל על זה משני אופנים:

  1. יש לנו תקציב, להקצבה. כלומר – יש מסגרת מסוימת של מזון שאנחנו אמורים להישאר בתלם שלה, כדי להגיע ליעד, כאשר היעד הוא כנראה לא לאכול פחות או יותר מדי ממה שהתכוונו.
  2. יש קצב לתזונה, ויש חלקים בה שהם איכותיים מאחרים (כפי שעושה קצב/שוחט).
    מצד אחד: עדיף לא לאכול בלילה, לא לאכול בבוקר – אלא בשעות מסוימות של היום, ובשעות/ימים אחרים לא לאכול כלל.
    כן, יש דיאטות צום לדוגמה – שם מוגדרות חלונות האכלה/הזנה ספציפיים – משמע אפשר למצוא סידור, או סדר, או מבנה לאכילה – כך שיש לה למעשה קצב.
    כי גם בקצב מוזיקלי יש תיבות, תיבות (אנחנו לא מוזיקאים, קצת מאלתרים כאן) שנכנסים אליהם צלילים.
    כך שבחלונות האכלה – נכנסים המזונות שנרצה להכניס למערכת שלנו.
    יתרה מכך, מצד שני: הקצב בורר את החלקים האיכותיים, או הראויים לאכילה – ונותן להם ערך. זה עולה כך וכך, עם זה צריך לנהוג כך וכך – וזה ראוי או לא ראוי לאכילה. כך גם דיאטה – קוצבת/חותכת/שוחטת/מחליטה מה ראוי ומה לא – להזנה.

על כן, מצד אחד אנחנו יכולים להגיד שיש מסגרת של כמה לאכול, ומצד שני יש "דרך" לאכול (מתי, את מה).

תופים בבקשה… דיאטה כדרך חיים

אם ממשיכים לבדוק באינטרנט, ניתן למצוא פירוש נוסף למילה דיאטה: דרך חיים. למה הכוונה? ובכן, אם נשאל ביוון העתיקה, מה אנשים עושים כדי לשמור על הכושר המנטלי והפיזי שלהם – הם יגידו – "ובכן, אנחנו בדיאטה", ואם נשאל – למה הכוונה? הם יגידו: "אנחנו קוראים ספרים, רצים מרתונים, מטפסים על הרים, מפסלים, יוצרים מוזיקה וכיוצא בזה".

האין זה מוזר שכך הם חושבים לנכון לעשות דיאטה? אז כן, אנחנו לא יודעים מה יוונים מהעת העתיקה יענו על שאלה כזו, ויש לנו רק מקורות אינטרנט מסוימים להסתמך עליהם, באומרם שדיאטה סימלה ליוונים בריאות מנטלית ופיזית, כך שהרשינו לעצמנו לאלתר את הצורה בה הם תמכו את עצמם לכדי בריאות מנטלית ופיזית. כיוון – שזה כנראה היה היעד שלהם, בדיאטה. הם לא חיפשו להרזות, להשריר, לשמר פיגורה מסוימת (או שהם כן, ואיננו מודעים לכך) – הם חיפשו לייצר, לשמר וליצור כושר אופטימאלי ברבדים פיזיים ומנטליים (ואולי גם אנרגטיים, רגשיים ורוחניים), כדרך סגנון החיים שלהם.

כך, שמבחינתם (כך אלתרנו ושיערנו), דרך החיים יכולה לכלול מה שצריך כדי לשמור/לייצר כושר אופטימאלי ברוח, בנפש ובגוף – בין אם זה תזונה, כושר, קריאת ספרים, ריקודים, פיסול, מדיטציה וכן הלאה.

על כן, דיאטה יכולה להיות מה שאנחנו עושים עם התזונה שלנו, כמו גם מה שאנחנו עושים עם החיים שלנו. יש ביניהם קשר חזק והולם – שכן אנחנו מקבלים את החיים שלנו דרך מה שאנחנו מסכימים להכניס לתוכנו – יש שיגידו שהחיים הם אלוהים, על כן כמה אנחנו מכניסים את אלוהים, ויש שיגידו שהחיים הם שמחה – על כן כמה אנחנו מאפשרים אותה. כך או כך – מדובר במה אנחנו מאפשרים שייכנס לתוכנו, שייקח חלק בחיינו, עבור מה אנחנו מקדישים זמן, אנרגיה ומיקוד – ואיך זה משפיע עלינו.

מחד, זה יכול להשפיע עלינו כך שנצרוך פחות מזון (במובן הראשון של הקצבה/תקציב/מסגרת-יעד), ועל כן נרזה (וכמובן ניתן להפוך את המשוואה כדי להשמין/להשריר), ומאידך זה יכול להשפיע עלינו כך שנהנה יותר מחיינו, שכן נכניס אליהם איכויות גבוהות יותר של מה שעושה לנו טוב יותר – על כן דרך חיים.

אם כן, זה הכל לעכשיו – תודה שקראת והיית חלק מהמחקר שלנו לנבכי עולם הדיאטה – כדרך האטימולוגיה המשוערת של המילה.

צילום: FREEPIK

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf