מהו טיפול פליאטיבי?

מהו טיפול פליאטיבי?

טיפול תומך או בהגדרתו הרפואית טיפול פליאטיבי, מוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי כטיפול כוללני שמטרתו לשפר את איכותי חיי החולים המתמודדים עם מחלות חשוכות מרפא ובני משתפחתם באמצעות הקלה בתסמינים פיסיים, נפשיים ורוחניים.

למרות ההתקדמות הטכנולוגית שמציעה לנו פתרונות מתקדמים ביותר למחלות רבות והשיפור התמידי של הרפואה המודרנית, עדיין לא נמצא פתרון לכל המחלות וישנן עדיין מחלות שלא נמצאה להן תרופה או מענה רפואי מצלי חיים. מצבים אלו יכולים להופיע בשלבים מתקדמים של מחלות כאשר לא ניתן לרפא את החולה או במחלות כרונית כשמצבו של החולה קשה בכל יום ואף חלה התדרדרות במצבו. למשל כמו במחלות סרטן, אי ספיקת לב חמורה, מחלת ריאות כרונית במצב מתקדם, אי ספיקת כליות קשה, דמנציה ועוד.

מטרת הטיפול הפליאטיבי הוא להקל על החולה בהיבטים הפיסיים השונים, החברתיים, הפסיכולוגיים והרוחניים. בשלב שבו המחלה אינה מגיבה יותר לטיפול, כל שנותר הוא לנסות ולהקל על התסמינים השונים שהחולה מרגיש. בין אם מדובר בהקלה על כאבים פיסיים, קוצר נשימה, עצירות, בחילות וכן הלאה ובין אם מדובר בהקלה פסיכולוגית ורוחנית.

מספר עובדות הקשורות לטיפול פליאטיבי:

  • מקל על כאבים וסימפטומים פיסיים של החולים.
  • משפר את איכות החיים של החולים וגם של בני המשפחה.
  • תומך בחיים פעילים של החולה ככל הניתן, עד מותו.
  • אינו ניתן על מנת להחיש את מותו של החולה או לדחותו.
  • ניתן בהתייחסות לצרכי החולים וניתן על ידי צוות מקצועי.
  • מסייע למשפחה להתמודד עם מחלתו של המטופל, לרבות תהליכי האבל.

הצוות המקצועי שמלווה את החולה ואת בני משפחתו בטיפול פליאטיבי כולל רופאים ורופאות, אחים ואחיות, עובדים ועובדות סוציאליות בהתאם לצרכיהם של החולים ובני משפחתם. חשוב לדעת כי הטיפול ניתן בבית החולים, בבית או בהוספיס.

יתרונות הטיפול בבית

חולים שמקבלים טיפול בביתם חשופים פחות לזיהומים שונים המסתובבים בבתי חולים. הסביבה הביתית של החולה סטרילית הרבה יותר מאשר החדרים והמעברים בבתי החולים שבהם נמצאים מבקרים רבים וחולים נוספים.

שהות החולה הסביבה הביתית שלו מעניקה לו תחושת ביטחון, הוא נמצא בסביבת בני משפחתו יכולים לסייע לו בכל זמן נתון או המטפל שנמצא בסיסה גם כן.

הרגלי החולה אינם משתנים היות והוא נמצא בבית, שהייה בבית החולים משנה את התמונה וגורמת לחולה לשנות הרגלים רבים כמו התזונה, לוחות הזמנים, להתרגל לסביבה וכו' תוך כדי התמודדות עם מצבו הבריאותי.

כאשר הרופא או הרופאה מגיעים לביקור בבית, החולה ובני משפחתו מקבלים יחס אישי מאשר כשהחולה מאושפז בבית החולים ועל הרופא להספיק לבקר מטופלים נוספים.

חשוב, הצוות הרפואי זמין 24/7 בשעת הצורך יגיע איש צוות במהירות רבה ויעניק טיפול אישי לחולה.

לסיכום, טיפול פליאטיבי מיועד לחולים הסובלים ממחלה חשוכת מרפא ומאפשרת לשמור על איכות חייהם וכבודם של החולים ובני משפחותיהם.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf