לשון הרע בפייסבוק

לשון הרע בפייסבוק

לצערנו, תופעת השיימינג בפייסבוק הפכה לעניין שבשגרה. מה ניתן לעשות כנגד זה ואיך ניתן להיעזר בחוק? כל התשובות בהמשך!

מה זה לשון הרע?

לשון הרע הוא מונח משפטי המתאר מצב, שבו אדם אומר או כותב דברים על אדם או גוף אחר בפומבי והאדם שעליו נאמרו הדברים נפגע כתוצאה מכך. חשוב לציין, שלא מדוב רעל מקרים שבהם אדם פוגע בחברו בשיחה אישית שמתקיימת ביניהם, אלא חייבים להיות לה עדים והם אלו שהופכים את המצב ממצב של פגיעה אישית למצב של פגיעה בשם הטוב ושימוש בלשון הרע.

לשון הרע במרחב הווירטואלי

היות שכיום המרחב הווירטואלי הוא זירת התקשורת העיקרית בין אנשים, אי אפשר להתעלם ממקרים של לשון הרע ופגיעה בשם הטוב במרחב זה ואכן לצערנו, הדבר נהיה נפוץ יותר ויותר. למעשה, גם החוק הישראלי, בדומה לרוב המדינות המערביות, ביצע את ההתאמות שלו באופן מיוחד למקרים אלו.

קלות ההקלדה

כאמור, המרחב הווירטואלי הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו והדבר נכון גם לגבי האופן שבו אנו מתקשרים עם הסביבה שלנו. הייחודיות של הרשתות החברתיות בכלל ופייסבוק בפרט בכל הנוגע ללשון הרע היא, שברגע שאדם מעלה פוסט בפייסבוק, הוא חשוף לאנשים רבים באופן מידי ולכן השמירה על השם הטוב של אדם או גוף כלשהו היא קשה הרבה יותר מאשר במרחב המציאותי.

מה אפשר לעשות?

היות שהיד עלולה להיות מאוד קלה על המקלדת, קל מאוד להגיע למצב של פגיעה בשם הטוב מבחינת החוק ופעמים רבות, הדבר אפילו נעשה ללא כוונת זדון. יחד עם זאת, אם הנזק נגרם, לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור, אבל כן ניתן לבצע תיקון ובהחלט ניתן לתבוע בבית המשפט. כדי שניתן יהיה לתבוע בגין לשון הרע צריכים להתקיים תנאים מסוימים והעיקריים שבהם הם: נכתבו דברים משמיצים או פוגעניים באופן פומבי והמשמיץ התבקש להתנצל באופן פומבי וסרב לעשות זאת.

מה חשוב לעשות לפני הגשת תביעה?

ראשית, היות שמדובר על אחד התנאים החשובים להגשת תביעה ולידית, חשוב להסב את תשומת הלב של הכותב לפגיעה שנעשתה ולבקש ממנו שיתנצל באופן פומבי ונאות על הפגיעה. בנוסף, היות שבפייסבוק קל מאוד להסיר פוסט או תגובה או לערוך אותם, מומלץ לבצע צילום מסך של הכיתוב הפוגעני והדבר נכון גם לגבי הקלטה של סרטון פוגעני או כל דרך השמצה אחרת.

מה קורה אם אני הנתבע?

במידה ונפלתם קורבן ללשון הרע בפייסבוק, מומלץ לפנות לעורך דין מומחה הן בתחום של לשון הרע והן בתחום של פגיעה ברשתות החברתיות. והדבר נכון גם לגבי מי שנתבע. מהצד של הנתבע, חשוב מאוד גם לפרסם התנצלות פומבית וראויה ולהתנהל בהתאם להנחיות של עורך הדין המייצג אתכם.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf