לימודי מדעי הרוח רלבנטיים כיום יותר מתמיד – לימודי ספרות

לימודי מדעי הרוח רלבנטיים כיום יותר מתמיד – לימודי ספרות

אינספור כתבות ופרשנויות עוסקות מדי שנה במקצועות הלימודים ה"אטרקטיביים" ביותר, אלו הרלבנטיים ביותר לעולם כיום ואלו המציעים את הזדמנויות התעסוקה העתידיות המבטיחות ביותר. במסגרת עיסוק זה ברלבנטיות של תחומי לימודים שונים נוטים לדחוק פעמים רבות את מדעי הרוח לצד, בטענה כי אינם רלבנטיים לעולם של ימינו וספציפית לשוק העבודה. בפועל,לא רק שמדעי הרוח רלבנטיים גם עבור שוק העבודה כיום, אלא שניתן לטעון כי הם רלבנטיים לעולם של ימינו יותר מאי פעם בעבר. לימודי ספרות מהווים דוגמה טובה לכך

מה חשוב לו לאדם בתקופה חסרת יציבות ומשמעות ברורה?

בעוד הרלבנטיות של תחומי לימוד שונים נמדדת כיום בעיקר במונחים כלכליים ויצרניים של שוק העבודה וסיכויי תעסוקה עתידיים, קיימות כמובן דרכים נוספות ו"נכונות" לא פחות למדוד רלבנטיות זו, דרכים אותן מבינים לרוב אנשים אשר מתעניינים במקצועות שונים במדעי הרוח דוגמת לימודי ספרות, אליהם נגיע בהמשך.

ניתן בהחלט לומר כי הרלבנטיות של תחום ידע מסוים לעולם של ימינו אינה נמדדת אך ורק במונחים חומריים וכלכליים, אלא גם במונחים מופשטים וערכיים יותר. ספציפית, רבים יסכימו כי קיים כיום משבר עמוק בכל הנוגע לדרכה של האנושות, הכיוון אליו אנחנו הולכים כחברה והמשמעות של החיים האנושיים במאה העשרים ואחת, אשר בינתיים מתאפיינת ביתר תזזיתיות ובחוסר יציבות פוליטית וחברתית משמעותי. במצב עניינים זה, כאשר במובנים רבים האנושות (הנמצאת בפתחו של משבר קיומי ואקולוגי חסר תקדים ומתאפיינת לאחרונה בחוסר יציבות פוליטית מדאיג) מחפשת נואשות את דרכה, הרלבנטיות של תחומי ידע ועיסוק דוגמת פילוסופיה, ספרות, פסיכולוגיה, אומנויות מסוגים שונים ועוד, הופכת  לרלבנטית וחשובה יותר מתמיד.

רלבנטיות זו אינה נעצרת אך ורק ברמה המופשטת, הרעיונית או הערכית. היא מחלחלת גם יותר ויותר לשוק העבודה ולמשק כולו. אינספור משרות שונות מאוישות היום בידי בוגרי מדעי הרוח, כאשר מחלקות שלמות העוסקות בתחומים אלו בחברות היי טק מובילות הן רק דוגמה אחת בולטת לכך.

להרחיב את האופקים ואת חוויית העולם שלנו – לימודי ספרות כדוגמה

כיצד זה עובד בפועל? כיצד לימודי תחומים שונים ממדעי הרוח אכן בסופו של דבר יסייעו לנו, כחברה, למצוא את דרכנו ולהפוך את העולם למקום טוב יותר?

ניקח לדוגמה את אחד התחומים המרכזיים במדעי הרוח – לימודי ספרות. במסגרות שונות ללימודי ספרות ניתן להתוודע לאחד מתחומי היצירה האנושית הגדולים והמשמעותיים ביותר, ללמוד לעומק יצירות שונות, להתוודע לאנשים נוספים המתעניינים בתחום ולומדים אותו איתנו, להתפתח ביכולת היצירה האישית במסגרת סדנאות כתיבה מונחות ולהיחשף במסגרת זו גם לתחומים משיקים מעולם הרוח, דוגמת מחזות תיאטרון.

את כל זה ועוד ניתן למצוא, לדוגמה, במסלול לימודי ספרות של מכללת אורנים המשלב גם תעודת הוראה.

לימודי ספרות, בדומה לתחומים מרכזיים אחרים במדעי הרוח, מאפשרים להרחיב את האופקים ולחוות את העולם בצורה שונה ממה שהיינו רגילים עד כה. בדרכו שלו, תהליך שכזה יביא בסופו של דבר לשינוי יסודי, רצוי וחיובי בחברה שלנו.

למידע נוסף אודות מגוון אפשרויות ללימודי תואר ראשון בחינוך הכנסו לאתר מכללת אורנים

http://www.oranim.ac.il/sites/heb/interested/ba/pages/default.aspx

 צילום: פוטוליה

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf