כל מה שצריך לדעת על השקעה במניות

כל מה שצריך לדעת על השקעה במניות

אם תמיד רציתם לדעת מהי מניה אבל התביישתם לשאול, הגיע הזמן לעשות קצת סדר בראש.

מה זאת מניה?

מדובר בנייר ערך שמקנה למחזיק בה בעלות וזכויות מסוימות בחברה בה הוא לוקח חלק. בעצם, לכל חברה יש מניות, גם חברה שאינה נסחרת בבורסה. כל מניה מבטאת שיעור מסוים בהון של החברה וזכות הצבעה מסוימת. כל חברה חותרת להשגת רווח לבעלי המניות.

ובפשטות – אם השקעתי בחברה סכום של 10,000 ₪ אז המניה שלי עשויה להיות 10 וכן גם אוכל לקבל עשרה קולות בזכות ההצבעה שלי. כלומר, המניה שאקבל תהיה ביחס לסכום שאשקיע.

נניח שחברה מוציאה 50 אחוז ממנה להשקעה בבורסה, בכך היא מנפיקה מניות חדשות עבור החברה בזכות ההון שהיא מגייסת. אנשים מהציבור הרחב יכולים לבחור להשקיע בחברה ולקנות מניה, שזה יהיה שווה ערך לאחוזי הבעלות שיהיו להם בחברה.

איך משקיעים?

לאחר שחברה מסוימת הנפיקה מניות לציבור הרחב, המניות שלה כעת הן נסחרות וניתן לסחור בהן. מידי יום ביומו נערך מסחר במניות של החברה, אלא שהפעם במקום שהחברה תנפיק מניות חדשות,  המסחר נעשה על ידי הגופים המוסדיים שמנהלים את הכסף שלנו כמו קופות גמל, קרנות נאמנות, חברות שונות ואנשים פרטיים.

איך המניה עולה? אם החברה מפרסמת תוצאות כספיות טובות יותר ממה שהשוק העריך שיהיה, אם החברה מדווחת על עסקה מאוד גדולה שהולכת להתבצע ועוד גורמים רבים שמסוגלים להגדיל את המניה ואת הערך שלה.

חשוב לזכור כי יש גורמים רבים שמשפיעים על ערך המניות, וזה ממש לא מדע מדויק. יכול להיות שהתמוטטות של שווקים לא תזיק לערך המניה אבל המצב הפוליטי דווקא כן.

איך אני יכול/ה להרוויח?

כאמור מניות מזכות לנו שותפות בעסק, והעסק הזה, כמו כל עסק יכול להצליח אבל גם יכול להיכשל. מה שמשפיע על כף המאזניים ועל שווי העסק הם כפי שציינו גורמים רבים מאוד שמייצרים תנודות במניות. התנודות האלו מבטאות סיכון, ומכיוון שאנחנו אוהבים סיכונים כי החלטנו להשקיע במניות, נתוגמל בהתאם. זכרו תמיד, למי שיש סיכוי להפסיד יש לו גם סיכוי להרוויח.

בפועל, השקעה במניות לאורך זמן מספקת למחזיק בה תשואה גבוהה מאוד אם מסתכלים על המצב העולמי ובוחנים את 30 השנים האחרונות.

גם אם אתם לא משקיעים במניות, סביר להניח שאתם לא יודעים זאת. מי שיש לו קופת גמל, קרן פנסיה, ביטוח וקרנות נאמנות משקיע במניות כלשהן על ידי החברה בה הם מבוטחים. בכל הקרנות האלו יש מרכיב מנייתי בזכות העובדה שאפיק ההשקעה לטווח ארוך הוא טוב ולגיטימי.

אך זכרו שגם אתם יכולים לנהל ולהחליט איפה להשקיע את הכסף שלכם, באופן עצמאי או על ידי חברה שתנהל את כספכם. אנשים רבים בוחרים בדרך הקלה ונותנים לחברות ולקרנות להשקיע בכסף שלהם בגלל חוסר הידע שלהם בקריאת דוחות ובהבנה עמוקה במניות. בנוסף, דמי הניהול הם מאוד נמוכים כך שההשקעה תצא משתלמת במיוחד.

אז גם השקעה במניות, כמעט כמו כל דבר בחיים, זה עניין של מזל. והדבר החשוב ביותר שיש לנו הוא מזל, ובמקרה של השקעה במניות גם עיתוי נכון הוא הכרחי. תזמון כניסה נכון לעולם המניות וגם בחירת המניות הם קריטיים. לכן כדאי ומומלץ מאוד בבואכם לסחור במניות, להתייעץ עם חברת מסחר במניות בעלת רישיון לזירת סוחר.

חברות כמו קולמקס פלטפורמת מסחר ישראל (Colmex) מקבוצת קולמקס הבינלאומית, יתאימו באופן אישי לכל סוחר את מסלול ההשקעה המתאים ביותר עבורו, יעניקו ליווי אישי ומקצועי לטובת מסחר בטוח ומשתלם.

צילום: FREEPIK

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf