טיפול וייעוץ זוגי – 4 מיתוסים שחשוב לנפץ

טיפול וייעוץ זוגי – 4 מיתוסים שחשוב לנפץ

"לא טוב היות האדם לבדו", נאמר פעם בספר בראשית ומאז גם בעוד כמה שירים מפורסמים הוזכרה השורה האלמותית הזו שרבים חוזרים עליה בחיי היום-יום בסיטואציות שונות, אך האם בשל כך רבים גם מעדיפים להעביר את חייהם בזוגיות מתמדת? האם בוחרים נכון אלו שעושים זאת? ומה כאשר צצות בעיות בזוגיות?

הרצון למערכת יחסים וזוגיות בתרבות המערבית נוצר לרוב מתוך מכלול צרכים חברתיים, אישיים, ביולוגיים ואחרים כאשר אחד הבולטים בהם הוא הרצון להקים קן משפחתי ולהביא דור חדש לעולם. מנגד ובאותה נשימה בל נשכח כי במרבית המקרים השגורים במחוזותינו, חיי הזוגיות הינם מורכבים מאוד וכוללים לא מעט עליות וירידות ביחסים בין בני הזוג – לכל בן/בת זוג ישנן תכונות וצרכים שונים ולעיתים, נוצרים קונפליקטים ומתחים על בסיס אינספור אלמנטים, חשובים יותר וחשובים פחות. במרבית המקרים, המתחים הם זמניים וקטנים, אבל לפעמים הם גדלים ומתעצמים עם הזמן כורח הנסיבות עד למצב בו בני הזוג אינם יכולים בהכרח לפתור אותם בכוחות עצמם. במקרים אלו, כמו גם ברבים אחרים, מומלץ לפנות לגורם מקצועי מוסמך ומנוסה בתחום הזוגיות אשר יכול לנסות ולסייע בפתרון המשבר באמצעות כלים שונים.

ויכוחים, מטענים, משברים

משברים בחיי בני הזוג יכולים לצוץ בכל שלב בחיים הזוגיים משותפים בזמן שנתקלים בלא מעט צמתים מרכזיות בהם הדברים יכולים להשתבש ונושאים המסוגלים לעורר ויכוחים על בסיס בעיות פרנסה, בריאות, קריירה, חינוך ילדים, יחס עם ההורים וקרובי משפחה אחרים, צרכים, נושאי איכות חיים ועוד.

כל צד מבני הזוג "מגיע" עם מטענים אחרים על רקע שונה ורואה דברים אחרת. עלולות לצוץ ריטואלים הולכים ונשנים של ויכוחים מיותרים, האשמות הדדיות, חוסר תקשורת, פגיעה הדדית. ביקורת מתמידה ועוד. כל אלה ואחרים נוספים יכולים לפגוע בכל חלקה טובה ולדרדר את היחסים עד כדי הגעה לדרך ללא מוצא – התבונה היא לנסות ולעצור את ההתדרדרות בזמן ולתקן מה שניתן בסיוע גורם שלישי מתאים.

רבים חוששים ומוותרים מראש על האפשרות לפנות לסיוע של טיפול זוגי, בין אם אחד מבני הזוג או שניהם, כל אחד מסיבותיו שלא בהכרח מוצדקות בפועל – הנה כמה מיתוסים נפוצים בנושא שכדאי בהחלט לנפץ עבורם:

  1. כל בן זוג חושב שהטיפול נועד לשני – לא נכון! טיפול זוגי אינו מצדד באף צד. ההקשבה נעשית לשני בני הזוג מאחר ושניהם חייבים למצוא את הדרכים המשותפות לפתרונות. טיפול זוגי נערך עקב משברים דוגמת: שקרים עקביים, אלימות, בגידות וטראומות אחרות שעברו אשר פגעו באמון המשותף.
  2. טיפול מתאים רק לפני פרידה – לא נכון! טיפול מתאים גם לזוגות שעומדים להתחתן, שעדיין אינם יודעים לתקשר היטב ואשר חוששים לאינטנסיביות שחיי הנישואין מזמנים. גם זוגות מאושרים יכולים לקבל המון טיפים וכלים להתמודדות נכונה, ואשר מבקשים עזרה מקצועית לקראת חשיפת דברים החשובים להם. טיפולים אלו טובים גם לקראת כניסה להריון שמכניסים סוגי מתח חדשים לחיים.
  3. טיפול שיביא לתוצאות במידית – לא נכון! טיפול זוגי הינו תהליך שנמתח לאורך זמן. במרבית המקרים וגם אם מדובר על מקרים קלים, יש צורך במספר פגישות הכרחי כדי ללמוד על המצב, לאבחנו ולייעץ. כל אדם מתקשה, מטבע הדברים, להעלות נושאים פנימיים מורכבים המפריעים לו, ולכן, לקצב זמן איטי יש משמעות. התנאים נעשים נוחים יותר, האמון בתהליך גדל ודברים נחשפים לאיטם.
  4. "לי אין בעיות, אלא רק לבן הזוג" – לא נכון! הבעיות בזוגיות הן תמיד משותפות. יש צורך להגיע לטיפול עם מוכנות נפשית של שני בני הזוג. טענות כמו "האשמה אינה עלי" ו-"ממילא אין עם מי לדבר" לא יסייעו לתהליך. עצם העובדה שמגיעים לטיפול מעידה שיש הסכמה להשתתף בו ולקבל סיוע מתאים.

>> הכתבה באדיבות צוות האתר orit-zucker.co.il
ד"ר אורית צוקר – יועצת ומטפלת זוגית ברמת גן

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf