"זה קרה רק אתמול"

"זה קרה רק אתמול"

משדר הוקרה לניצולי השואה, מכון משואה – ערב יום השואה, 7 באפריל 2021

משואה המכון לחקר השואה, יקדיש השנה את האירוע המרכזי הפותח את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה – למשדר הוקרה מיוחד לניצולי השואה שיועבר בערוצי הפייסבוק והיוטיוב של משואה ובאתר משואה.

המשדר "זה קרה רק אתמול"נועד להצדיע לאחרוני הניצולים החיים עמנו בה בעת ל"תקן" את הדימוי של ניצולי השואה, אשר הדיון בהם התמקד בעשור האחרון בנושאי רווחה והשכיח את תעצומות הנפש, את התושיה שגילו נוכח קו הקץ ואת השמירה על שמחת החיים, על תקווה ועל האמונה באדם – כמקור של השראה לכולנו.

במשדר, אותו ינחה ששון גבאי, מתארחת גלריה מגוונת של החברה הישראלית, אנשי משפט, צבא, ספרות, אומנות, אך בראש וראשונה אלה הם עשרות שורדי השואה שפגשנו מקרוב. הם לב ליבו של המשדר.

"אנו נמצאים בצומת ההיסטורית בו אנו נפרדים מאחרוני הניצולים", אומרת איה בן נפתלי, מנכ"לית משואה, "מתבוננים על מסע החיים של ניצולי השואה ומנסים לחלץ מתוכו איזו אמת גדולה – על החיים ועל הזהות שלנו כבני אדם כיהודים וכישראלים".

"הם בנו למחרת השואה עולם יש מאין" מוסיפה בן נפתלי, "ההתגייסות המיידית שלהם למשימות למען הכלל והתחושה שהם חלק מרגע היסטורי גדול, הוציאה אותם מתהומות היאוש. הם לא התייאשו מהמין האנושי – הם בחרו לחיות, לאהוב, לתרום, לחנך לערכים ובעיקר להיות בן אדם".

במשדר הם חולקים אתנו את סיפוריהם- זיכרונותיהם מהרגעים הראשונים על אדמת ישראל, את הדמעות את טעם התפוז הראשון בחייהם ואת כאב הקליטה. בצורה חופשית ונוגעת ללב הם מדברים על הדור הצעיר של אז ושל היום. על התקוות שלהם לעתיד של החברה הישראלית וגם על מה הם מאחלים לעצמם אחרי חיים מלאי ניסיונות כואבים ומציאות ישראלית.

בנוסף יובאו במשדר סיפוריהם של שלושה מבני הדור השני של ניצולי השואה אשר פותחים לנו דלת לזיכרונות האינטימיים שלהם מהבית שהשואה הייתה בו דייר של קבע: מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר פרופ' גליה רהב, מנהלת תיאטרון בית לסין ציפי פינס ונשיא אלביט לשעבר והיזם יוסי אקרמן. כל אחד בדרכו, יספרו על תעצומות הנפש של הוריהם ועל הערכים שעליהם גדלו ואותם הם מעבירים לדורות הבאים.

אישי ציבור מתחומי התרבות, הצבא והמשפט יספרו על המפגשים האישיים שלהם עם גיבורי השואה והגבורה. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שמעלה על נס את תרומתם של ניצולי השואה בתחומי  החיים השונים של החברה הישראלית , מפקד חייל האוויר האלוף עמיקם נורקין בשיחה גלויה על החשיבות שהוא רואה בזיכרון והחינוך לשואה ולגבורה ועל המפקדים הראשונים של החייל שבאו מתוך התופת והסופר דוד גרוסמן  אשר עומד משתומם למול תעצומות הנפש של דור השואה לקום על רגליו לאחר אובדן, לא אובדן נורא של בן, אלא של משפחה, של קהילה, של עם ובכל זאת לשוב ולהתחיל הכל מחדש..

נפתלי פירסט ניצול השואה שקיבל אות הערכה מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל יקרא את שירו האוטוביוגרפי- "השמיכה" שכתב לקראת המפגש עימה.

המשדר כולו מהווה המשך לדרך של משואה – המכון הבינלאומי ללימודי השואה. ייחודה של משואה בין מוסדות ההנצחה והמוזיאונים טמון בדגש המושם על דיון בהיבטים של זיכרון השואה הרלבנטיים לשיח הישראלי והבינלאומי בן זמננו. הגישה החינוכית של "משואה" מבוססת על ההנחה כי ההיחשפות לאירועי השואה מעמידה בפני הדורות שאחריה שאלות נכבדות על מהות האדם, העם, המדינה ואלה מובילות לשאלות של זהות אישית וקולקטיבית הרלבנטיות במיוחד לעולמם של אנשים צעירים. האתגר הגדול שלנו הוא להפוך את יחסם של בני הנוער מהתבוננות בנושא השואה כאירוע היסטורי, להתייחסות לשואה ולאופן שבו זוכרים אותה, גם כאל סוגיה המאפשרת לנו לבחון את חיינו היום ואת המשמעות הרלבנטית של דיון בנושא השואה לערכי הליבה שלנו כישראלים, כיהודים וכבני אדם.

משתתפים: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הסופר דוד גרוסמן, אלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל האוויר, פרופ' גליה רהב, בית החולים ע"ש שיבא, תל השומר, ציפי פינס, מנכ"לית תיאטרון בית לסין, יוסי אקרמן, לשעבר מנכ"ל אלביט. מסרים ותובנות של עשרות ניצולי שואה . מנחה: השחקן ששון גבאי

משדר ההצדעה לניצולי השואה "זה קרה רק אתמול"  ישודר בערב יום השואה, יום רביעי,  7 באפריל בשעה 19:00 – עם פתיחת אירועי הזיכרון ביום השואה, בערוצי הפייסבוק והיוטיוב של משואה ובאתר משואה .

את המשדר מצלמים, מביימים ומפיקים: אורנית בן זימרה ומשה בקר,"אורנית אירועים ורעיונות".

צילום: אורנית בן זימרה

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf