האם המטרו ישים סוף להתחדשות עירונית במרכז הארץ?

האם המטרו ישים סוף להתחדשות עירונית במרכז הארץ?

תוכנית המטרו מטרפדת פרויקט פינוי בינוי בגבעתיים ופרויקט תמ"א 38/2 ברמת גן – שכבר נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים כולל הסכם בין דיירים ליזם.

האם פרויקט המטרו העצום שמתוכנן להיבנות במרכז הארץ בעשור הקרוב יביא לעצירה מוחלטת של התחדשות עירונית בלב הערים שבהן קווי המטרו צפוי לעבור ואף לבטל או לעכב למשך שנים ארוכות פרויקטים שכבר נמצאים בשלבים מתקדמים? כך עולה מהשגות שהוגשו לאחרונה למועצה הארצית לתכנון ובנייה.

221 תושבים ובעלי דירות בגבעתיים, וכן יזם נדל"ן שמקדם פרויקט ברמת גן, הגישו למועצה הארצית שתי השגות באמצעות עורכות הדין ענת בירן ומור אגיב-קשרי ממשרד ענת בירן – עורכי דין, נגד "תת"ל 102" – קו 2M המתוכנן של המטרו. בשני המקרים הקו הכחול של התוכנית – שמסמן את הגבול החיצוני שלה, פוגע ומאיין לחלוטין פרויקטי התחדשות עירונית שכבר מקודמים וכבר נחתמו בהם הסכמים בין דיירים ליזם, ושהמשמעות אם כך היא עיכוב משמעותי בביצוע שלהם או אפילו ביטולם המוחלט.

בהשגה הראשונה מאות תושבים ובעלי דירות בגבעתיים שעל החלקות שלהם מתוכנן פרויקט פינוי בינוי בשלבי תכנון מתקדמים, טוענים כי חלק מהמקרקעין שבבעלותם נמצאים בגבול הקו הכחול של פרויקט המטרו ומיועדים לפי התוכנית לתחנת תחבורה ציבורית כצנלסון בגבעתיים. התוכנית נוגסת בחלק מהשטח שבו מתוכנן הפרויקט ומאיינת אותו לחלוטין או מעכבת אותו לפרק זמן ארוך ובלתי מוגבל.

התושבים טוענים בהשגה, כי הקו הכחול של התוכנית נלקח כמרווח ביטחון רחב בלבד ויש לצמצם אותו כך שלא יפגע בחלקות שלהם. התושבים צרפו חוות דעתשל מומחים שלפיהן ניתן לצמצם את הקו הכחול של התכנית וכן שניתן לצמצם את מגבלות הבניה במיוחד בתת הקרקע, וכן המגבלות שמטילה התכנית מופרזות ולא סבירות.  עוה"ד ענת בירן מציינת בהקשר זה, כי "מדובר בפגיעה לא מידתית ושלא לצורך במקרקעין של התושבים. הבתים שלהם יוותרו כאבן שאין לה הופכין משך שנים רבות, ההתחדשות העירונית מתעכבת, וזאת בעוד  שאפשר להפחית את הפגיעה על ידי צמצום הקו הכחול שלא נדרש".

ההשגה השנייה הוגשה בשם יזם נדל"ן שמקדם פרויקט תמ"א 38 הריסה ובנייה מחדש ברמת גן, שבקשתו להיתר נמצאת היום בפני ועדת הערר לתכנון ובנייה. התוואי התת קרקעי של המטרו עובר על חלק קטן מהחלקה באופן המסכל את ביצועו של כל הפרויקט בשל איסור הבנייה בתת הקרקע. היזם מבקש להסיט את הקו הכחול כך שלא יעבור על החלקה, וישחרר אותה ממגבלות בניה. כמו כן נטען כי התכנית מקפיאה שטחים ללא הצדקה וצורך בכל שמציעה שתי חלופות לתוואי שרק אחת מהן תיבחר בסופו של דבר. בהשגה נטען כי החלופה בה נכלל הנכס (חלופת בני ברק) אינה חלופה ריאלית, הסיכוי לממשה קלוש, ולכן יש לבטלה, שכן היא מטילה מגבלות אדירות וממיותרות על הפיתוח במרכז רמת גן.

לדברי עו"ד ענת בירן, "תוכנית המטרו דורסניות, פוגעניות, ויוצרת הקפאה תכנונית עמוקה ואי-ודאות לשנים ארוכות ומיותרות, ובאופן חסר תקדים. כמו בשני המקרים שלפנינו, התוכנית כוללת הוראות עמומות, הגדרות מטעות והליכים הפוגעים בשקיפות, היא רומסת הליכי תכנון ופיתוח שקודמו במשך שנים, ולמעשה מכניסה להקפאה עמוקה את תושבי מרכז הארץ הנמצאים לאורך הצירים המתוכננים, שמי יודע אם ומתי יימצא התקציב לביצועם.

אנו קוראים לות"ל להתעשת ולקרוא לנת"ע לתקן את התכניות תיקון עמוק ויסודי, הן בהיבט התכנוני והן בהבט המשפטי.

בתמונה: ענת בירן  |  צילום: נדב יהונתן כהן 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf