דפיברילטור – מה זה וכמה הוא חשוב?

דפיברילטור – מה זה וכמה הוא חשוב?

דום לב פתאומי, הינו מצב חירום רפואי מסכן חיים אשר גובה את חייהם של כ-7,000 בני אדם בישראל בשנה אחת בלבד. במקרה שכזה, נפעל באופן מיידי ונתחיל בביצוע פעולות החייאה הכוללות בעיקר עיסויים ושימוש בדפיברילטור. ברובם המוחלט של המקרים, דום הלב נגרם מהפרעה בפעילות החשמלית של הלב אשר הינה ברת טיפול באמצעות מתן שוק חשמלי, אשר מפסיק לרגע את פעילותו החשמלית הבלתי סדירה שבלב ומאפשר לקוצב הראשי להשיב את הקצב התקין ובכך, להחזיר את הפעילות המכנית – הדופק.

מה זה דפיברילטור?

דפיבירילטור הינו מכשיר קטן, קומפקטי ומתוחכם היודע לאבחן פעילותו החשמלית של הלב, לזהות האם יש צורך במתן שוק חשמלי ולתת פקודה למתן שוק חשמלי. בעת דום לב פתאומי, מחלקים את פעילות החשמלית של הלב לשתיים עיקריות:

  1. אסיסטולה – נצפת כקו ישר ואחיד במוניטור. חוסר פעילות מוחלט של הלב הן המכנית והן החשמלית.
  2. פרפור חדרים  (VF – ventricular fibrillation) – אחראית לכ90% ממקרי דום הלב הפתאומי, מתאפיינת בפעילות יתר לא סדירה של מוקדים חשמליים רבים בלב. בהפרעת קצב זו נכנס הספיבירילטור לתמונה ומטפל.
  3. מכשיר הדפיבירלטור עבר ושינויים רבים לאורך השנים כאשר עד לפני כמה עשרות שנים מדובר היה במוצר יקר ביותר אשר ניתן היה למצוא אך ורק באמבולנסים ובמוסדות רפואיים כגון בתי חולים, מרפאות וכו׳. עם השנים, התקדמות הרפואה וטכנולוגיה הביו-רפואית, התייעל והשתפר ייצור הדפיבירלטור. התפתחות זו בשילוב חוק הדפיבירילטורים אשר חוקק בשנת 2008 בנוגע להצבת מכשירי דפיבירילטור במרחב הציבורי תרמו להוזלת עלויות המכשיר וכיום, הוא נגיש הרבה יותר ואף ניתן לרכישה באופן פרטי.

 

 

ישנם משתנים נוספים המשפיעים על המחיר כגון היצרן, שנות האחריות, שפות ועוד.

מי יכול להשתמש בדפיברילטור?

השימוש בדפיבירלטור אינו מצריך ידע או הכשרה רפואית קודמת והוא מותר ורצוי לכל אדם אשר נקלע להחייאה. מכשירי דפיברילטור פרוסים במרחב הציבורי וניתן למצוא אותם במקומות רבים לרבות מכוני כושר, בריכות, קניונים ומרכזי קניות, מוסדות אקדמיים ועוד, וזאת במטרה להנגישם ולאפשר לכל אדם להשתמש בהם במידת הצורך.

על אף שמו וההקשר הרפואי המובהק, דפיבירילטור הינו מכשיר פשוט ביותר לתפעול, קל מאוד לנשיאה, נותן הנחיות (לרוב בשפה העברית) ומסייע בביצוע ההחייאה. לא ניתן לטעות עם שימוש בדפיבילטור שכן, שוק חשמלי יינתן אך ורק במידה והדפיבירלטור אכן אבחן את הצורך בכך לפי קצב הלב.

מתי משתמשים בדפיבירלטור?

השימוש בדפיבירלטור יתבצע במהלך החייאה בשילוב עם פעולות החייאה אחרות ולא במקומן. כאשר נצפה אדם מחוסר הכרה וללא נשימה יש לבצע עיסויים בקצב של לפחות 100 בדקה באופן חזק ויעיל והנשמות (במידת הניתן). בעת הבאת הדפיבירלטור יש לחברו באופן מיידי ולתת שוק בהתאם לאבחונו והנחייתו. מיד לאחר מתן השוק יש להמשיך בביצוע פעולות ההחייאה.

העיסויים מהווים את פעולות ההחייאה המכניות, המחקות את פעולת ההתכווצות וההרפייה של הלב ואילו הדפיבירלטור נותן מענה לפעילות החשמלית של הלב. השילוב של הנ״ל משפר באופן דרמטי את סיכויי הישרדות המטופל.

חוק הדפיברילטורים

בשנת 2018 חוקק החוק לפיו בכל מקום ציבורי המכיל לפחות 500 איש יש להציב דפיברילטור. בזכות חוק זה, ציבור נרחב יותר מכיר את הדיפיברילטור, את שימושיו וחייים רבים יותר ניצלים. ככל שישנם יותר מכשירי דפיבירלטור הפרוסים במרחב, כך הציבור מודע למכשיר זה יותר וכך ידעו לדרוש את הבאתו במידת הצורך. החוק הזה אמנם מעולה ומעלה את הסיכוי להימצא ליד דפיברילטור, אך גם לאחריות האישית ולתושייה במרחב הציבורי יש מקום ואולי אף יותר גדול מכל חוק.


בחברת אריאל מדיק
תוכלו לרכוש דפיברילטור ולקחת חלק משמעותי בהצלת חיים! תמיד תוכלו להיעזר בצוות המקצועי לכל שאלה ובקשה.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf