בנק אנגלו פלשתינה – ראשית הבנקים

בנק אנגלו פלשתינה – ראשית הבנקים

בימינו איננו מסוגלים לתאר את חיינו ללא בנק שבו מתנהלים כל העניינים הפיננסיים שלנו. אנו מבצעים דברים רבים כל כך דרך הבנק, מבלי להבין איך אפשר אחרת. כלקוחות של הבנק שלנו במדינת ישראל אנו מבצעים העברות בנקאיות, לוקחים הלוואות, חוסכים כסף וכדומה. אבל אנו נלך עכשיו לאחד הבנקים הראשונים שעשו את ההיסטוריה – בנק אנגלו פלשתינה. הבנק של הישוב היהודי שפעל בתקופה העות'מאנית.

איך כל זה התחיל?

הבנק התחיל את דרכו עם חברת אנגלו-פלשתינה אשר הוקמה בלונדון ב-1902 בתור חברת בת של חברת "אוצר התיישבות היהודים" שאותה ייסד הרצל. מייסד בנק אנגלו פלשתינה היה יהודי הולנדי – יעקובוס קאן. ב-1903 נפתח הסניף הראשון של הבנק ביפו ואותו ניהל זלמן דוד לבונטין. הבנק העניק שירותים בנקאיים טובים ביותר ליהודים וערבים כאחד, שהיו בעיקר סוחרים ואיכרים במושבות. לבנק אנגלו פלשתינה עצמו היו שיקולים ציוניים, אך פעילותו הייתה מבוססת על שיקולים מקצועיים, תוך הסתמכות על חברת "אוצר התיישבות היהודים" לאישור הדוחות הכספיים. מאז שהוקם הבנק הוא זכה להצלחה כלכלית טובה, והוא העסיק עובדים מערים שונות כמו חיפה, טבריה, ביירות, חברות, עזה וטבריה. הבנק עסק גם בפעולות דוגמת רכישה של קרקעות, הלוואות לישוב באמצעות "אגודת קופת מלווה" וכן הספקת מימון לתעשייה. כל הפריחה הכלכלית הזו והעשייה התקיימו היטב לפני מלחמת העולם הראשונה.

בנק אנגלו פלשתינה במלחמת העולם הראשונה

כשפרצה מלחמת העולם הראשונה היא העמידה את בנק אנגלו-פלשתינה בפני מספר אתגרים. אחד הבולטים שבהם הוא מצבו של זלמן דוד לבונטין. כשפרצה המלחמה שהה לבונטין בתוך מצרים. מכיוון שהוא היה נתין רוסיה, אשר הוכרזה כמדינת אויב בפי האימפריה העות'מאנית, לבונטין היה מוכרח להישאר במצרים. אך הוא לא אמר נואש והמשיך בעשייה ציונית, תוך שהוא פתח סניף של הבנק באלכסנדריה ושם המשיך לתת שירות לפליטים שעברו גירוש מארץ ישראל ומצאו את עצמם במצרים. לבונטין נעזר בכספים אשר הגיעו מ"אוצר התיישבות היהודים" אשר הייתה בלונדון, כך שהפליטים היו יכולים למשוך כספים על חשבון הפקדונות שהיו מצויים בידם ברחבי הסניפים של הבנקים בארץ ישראל. בעוד לבונטין יושב באלכסנדריה, את מקומו על ניהול הבנק בארץ ישראל תפס אליעזר הופיין, שהיה האזרח של הולנד שהייתה במלחמת העולם הראשונה מדינה נייטרלית. הופיין לא הסתפק רק בניהול הבנק, אלא עמד בראשו של מפעל שחילק בהתנדבות מזון וכספים מטעם הג'וינט עבור יהודי ארץ ישראל. השלטונות העות'מאניים הורו לסגור את בנק אנגלו פלשתינה בישראל, שכן הוא היה שייך לבריטניה האויבת, אך סגירתו נדחתה פעם אחר פעם. לאחר שהבריטים כבשו את ארץ ישראל, חזר הבנק לפעול. והוא המשיך להתקיים בתקופתו של המנדט הבריטי.

הבנק בראשית ימיה של מדינת ישראל

בנק אנגלו פלשתינה המשיך את פעילותו גם בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ואף היה הבנק המרכזי של המדינה. במסגרתו הודפסו השטרות של המדינה, ועובדי הבנק אף ניהלו את המלוות של מדינת ישראל. כאשר הוקמה מדינת ישראל החליטו שלא ראוי כי בנק הנמצא בתוך המדינה היהודית יהיה שייך לחברה בריטית, ולכן הבנק המשיך להתקיים ב-1950 בתור חברה ישראלית הנקראת "בנק לאומי לישראל". עד 1954 פעל הבנק כבנק המרכזי של ישראל, ומאז המשיך להתנהל כבנק רגיל לכל דבר ועניין.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf