בניית שלד – שלב אחר שלב

בניית שלד – שלב אחר שלב

לראות בניין נבנה זה קצת כמו לחזות בילד מתפתח וגדל והתהליך מרגש מאוד, במיוחד למי שעתיד לעבור לגור באותו המבנה או לעבוד בו.

בניית שלד היא עבודה למקצוענים וגורמים רבים מעורבים בפרויקט – מהנדסים, אדריכלים, קבלנים, עובדי בניין. השלד בעל השפעה על המבנה, הצורה והיציבות של הפרויקט ולכן, חשוב מאוד להשקיע בתהליך ביסוס היסודות כדי להבטיח מבנה יציב ובצורה שתואמת לתוכניות.

מי מתכנן ואחראי על השלד של המבנה?

כאמור, השלד הוא המסגרת של המבנה המתווה את אבני הדרך וכדי להוציא את החזון אל הפועל, יש לבחור קבלן שלד הרשום בפנקס הקבלנים ובעל מיומנות גבוה ולשוחח עם מי ששיתפו עמו פעולה בפרויקטים אחרים. כמובן שלא מתחילים לפני שמקבלים הצעות מחיר מאחראי שלד שונים ובוחנים כל הצעה ומשווים ביניהן עד קבלת ההצעה האטרקטיבית ביותר מבחינת עלות תועלת, זאת מבלי להתפשר על איכות ועבודה מקצועית.

קבלן השלד עובד כמובן עם כל הגורמים המעורבים והתיאום ביניהם קריטי להצלחה. יש לקבוע מראש גם לוחות זמנים ותקציב, להחליט באילו חומרי בניין ישתמשו תוך הקפדה על עמידה בתקני הבטיחות והאיכות המחמירים ביותר, מינוי מנהל עבודה מטעם קבלן השלד או היזם.

חשוב לבחון מקרוב גם את נושא הביטוח של קבלן השלד לפני שמתחילים בביצוע העבודה בשטח כמו גם אם מדובר בפרויקט בנייה ירוקה, כיצד ניתן להנגיש את הנושא הסביבתי בפרויקט.

באיזו שיטה ייבנה השלד?

חלק בלתי נפרד מבניית השלד קשור לטכניקה בה נבנה השלד. בארץ נהוג להשתמש בשתי שיטות נפוצות: הבנייה הקונבנציונאלית במסגרתה מקימים את היסודות ורצפות בטון הנתלות על הקורות וקירות מבלוקים והשיטה של בניית שלד מפלדה כאשר השלד מפלדה מתבסס על רצפה עשויה מבטון.

חשוב להבין שלכל אחת מהשיטות חולשות וחוזקות, כאשר בארץ נפוצה יותר השיטה הקונבנציונאלית ואומנם שלד מפלדה מאפשר גמישות רבה יותר מבחינת חללי הפנים ותהליך בנייה מהיר יותר, אבל יתכן שהוא יתומחר בהמשך בפחות כסף בשל הגישה הרווחת בשוק ויש לקחת זאת בחשבון.

לאחר שנבחרה השיטה המועדפת לבניית השלד בונים את השלד על פי התוכניות וכללי הבטיחות. כמו למשל, החלטה על קווי המתווה – שרטוט גבולות המבנה טרם ביצוע הקידוח, בדיקת תשתית אינסטלציה, יציקת בטון באישור, בדיקות מעבדה של הבטון, עבודות עפר, סימונים ומדידות ועוד. ההתחלה היא תמיד במתווה ויסודות וההמשך בביצוע עבודות הבטון, האיטום ומעטפת המבנה.
חשיבות האיטום בבניית השלד

בשלב השלד מתבצע גם תיאום בין השלד להנחת התשתית ולאיטום. האיטום הוא נושא חשוב מאוד כבר בתהליך בניית השלד, כיוון שהאיטום אחראי על מניעת דליפות ונזילות ומקנה לשלד את הבידוד המבוקש. בתהליך בניית השלד מתבצע איטום המרתף  באמצעות ירידות או שיטת ההתזה ולאלמנטים שונים שחיוניים לתהליכי איטום בשלב השלד קיימים חומרי איטום בהם עושים שימוש כמו סילרים שונים שמטרתם לייצר שכבת הגנה ויש לתכנן היטב את נושא האיטום על מנת למנוע ליקויי איטום עתידיים.
תהליך בניית השלד כולל תשתית אינסטלציה כמו אגן לניקוז דליפה התקנת מסנן בפתח של קולטני מים ועוד. כמו כן, תוכנית חשמל הכוללת הכנת לוחות חשמלים נפרדים לכל קומה, הכנה לכבלים מחשמל ובפרויקטים מסוימים גם הכנה לחשמל חכם, מחיצות פנים וסיום עבודות הפיתוח הנדרשות להמשך.

כאשר מסתיים שלב השלד פונים לעבודות גמר וטיח וכמובן, שחשוב לפקח על כל שלבי התהליך כדי לוודא שהם אכן עומדים בתקנים ומבוצעים על פי התוכנית. מכאן הדרך לכניסה למבנה הולכת וקרבה ויש בהחלט למה לחכות!

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf