בלט דיסק צווארי: כל מה שחשוב לדעת

בלט דיסק צווארי: כל מה שחשוב לדעת

עמוד השדרה שלנו לא מורכב רק מן החוליות. בין כל שתי חוליות בצוואר ובגב ממוקמים דיסקים, אשר תפקידם להגן על החוליות, לשמש כבולמי זעזועים, להפריד ביניהן וליצור את הרצף שיחבר את החוליות אחת אל השנייה. תפקידו של הדיסק גם לייצר את המרווחים שביניהן, מה שמאפשר את החלל התקין הדרוש לעצבים היוצאים מן החוליות, אל הגב והידיים. בין החוליות גם עוברת התעלה שבתוכה עובר "חוט השדרה". חוט השדרה שלנו אחראי על העברת אותות נוירולוגיים לאורך הגוף מהמוח – ואליו. הדיסק עצמו, מורכב משני חלקים שונים: נוזל דמוי ג'ל רך בחלקו הפנימי ומעטפת חיצונית עמידה שמגנה עליו.

כיצד נוצר בלט דיסק צווארי?

בלט דיסק בחלקו העליון של עמוד השדרה, קרי קצה הגב העליון והעורף, מכונה בלט דיסק צווארי. בניגוד למה שמקובל לעיתים לחשוב, רוב פגיעות השדרה אינן מתרחשות בין-רגע, בעקבות חבלה או תאונה, אלא מתרחשות כתוצאה מניוון מתמשך של הדיסקים והחוליות, למשל בעקבות עבודה מתמשכת, החזקה שגויה של מנח הגב בצורה כרונית וכמובן הזדקנות טבעית. אחד המקומות ה"מועדים לפורענות" בגופנו, הוא עמוד השדרה הצווארי.

יש לכך סיבות ביולוגיות טבעיות, שקשורות לגמישות הרבה שהדיסקים צריכים לעמוד בהם, למשל כשאנו מסיטים את מבטנו לכיוונים שונים, לעיתים בזוויות חדות, וכן סיבות שנעוצות באורח חיים לקוי שמעלה את הסיכון לבלט דיסק צווארי, כמו למשל ישיבה ממושכת מול מחשב במנח לקוי, יציבה לקויה, נטייה להרמת משאות בצורה לא נכונה וניהול אורח חיים בלתי פעיל מבחינה גופנית.

פגיעה שגורמת לדיסק מסוים לצאת מהמקום, לזוז או להתעוות, ותגרום לבליטה שלו מתוך מקומו התקין שבין החוליות, נקראת בשם בלט דיסק. חשוב להבדיל בין בלט דיסק לבין פריצת דיסק. במקרים של בלט דיסק, אף ששלמות עמוד השדרה נפגעת, המבנה של הדיסק (כפי שתואר לעיל) נותר שלם. במקרים שהפגיעה חמורה יותר, היא עלולה לגרום למעטפת החיצונית להיקרע, ואותו הג'ל הפנימי למעשה "פורץ" מן המעטפת – ולכן פגיעה מסוג זה, תכונה פריצת דיסק. במקרים מסוימים, עלול בלט דיסק שלא טופל כהלכה להוביל בסופו של דבר לפריצת דיסק, אך חשוב לציין שבמקרים רבים בלט הדיסק לא מתפתח לדרגה חמורה יותר של פגיעה בעמוד השדרה.

בלט דיסק צווארי: תסמינים

הכאבים האופייניים לבלט דיסק צווארי נוצרים ברוב המקרים בשל נעילתן והתכווצותן של מערכות השריר במקום הפגוע, מה שגורם להיווצרות לחץ ועומס על ריכוז העצבים הגבוה שנמצא בעמוד השדרה.

עומס זה על שורשי העצבים יכול לגרום לתחושות של כאבים חד-צדדיים או דו-צדדיים בעורף ובעוצמות משתנות, בנוסף לכאבים שמופיעים במרכזו של עמוד השדרה עצמו. בשל הסיבה שקצות העצבים הללו באזור הצוואר יוצאים מעמוד השדרה אל עבר הידיים ופלג הגוף העליון, עלול בקע דיסק צווארי לעורר את הקרנתם של הכאבים למקומות שונים בזרוע, באמה ובכף היד, וכן לכתפיים ולשכמות.

במקרים קשים יותר יכולים כאבים מסוג זה גם להוביל לחוסר תחושה באזורים אלה ואף לירידה בתפקודם של כפות הידיים. כמו כן, במקרים מסוימים עלול בקע דיסק צווארי לגרום גם לכאבי ראש כרוניים.

ברוב המקרים נוטים הכאבים להתגבר במהלך מאמץ גופני מסוגים שונים, וכן בהתאם לתנועתו של הצוואר ולכפיפה של עמוד השדרה העליון. עוד כדאי לציין, כי לא נמצא קשר ישיר בין טווח הבליטה לבין חומרת הכאבים, אשר משתנים מאדם לאדם. בקע דיסק קל יכול לגרום לכאבים קשים ואף למגבלות משמעותיות בתנועה, בשעה שפריצת דיסק בעלת טווח פריצה רחב יכולה להסתכם בכאבים קלים בלבד ללא כל מגבלה בתנועה.

חשוב לדעת כי אף על פי שישנם סימפטומים מובהקים שניתן לאבחן, ישנם גם מקרים בהם אנשים יכולים לסבול מבלט דיסק צווארי במשך שנים מבלי להיות מודעים לכך כלל, ובהתאם לכך ישנם מקרים של בקע דיסק צווארי שאינם גורמים לכאבים כלשהם.

כיצד נמנע בלט דיסק צווארי?

פגיעה שדרתית כמו בלט הדיסק היא לא תמיד גזירה משמיים. חשוב לדעת שיש שורה של צעדים והנחיות שיכולים לשמש למעשה כטיפול מונע. ראשית כל, על כל אדם להכיר את מבנה הגוף שלו, הן מבחינת המודעות האישית הפנימית, והן מבחינת אבחנה עדכנית של אורתופד אודות מצב עמוד השדרה.

כמו כן, מומלץ להקפיד על אורח חיים פעיל וחיוני, מה שישמור על חוזקו ויציבותו של האזור התומך בעמוד השדרה. פעילות גופנית ספורטיבית מתונה ורפטטיבית – כמו למשל הליכה מהירה, שחייה בים או בבריכה, תרגול יוגה וחדר כושר, יבטיחו את יציבותם וחוזקם של שרירי וגידי הגב ויפחיתו את הסיכון לבקע דיסק צווארי.

גם לחץ או חיים רוויי "סטרס" ידועים כגורם סיכון משמעותי לפציעות ופגיעות בעמוד השדרה ולכן כדאי להפחית את רמות הלחץ בחיי היומיום, בין אם בשינויים באורח החיים ובין אם על ידי פנייה לייעוץ פסיכולוגי או תרגול מדיטציה.

כדאי גם להכיר את קבוצות הסיכון המרכזיות, אשר בקרבן בלט דיסק צווארי שכיח יותר מאשר אצל יתר האוכלוסייה. מבוגרים וקשישים חשופים יותר לפגיעות דיסק בשל התבלות טבעית של איברי הגוף, או במילים אחרות – פגעי הזמן. אנשים שעבודתם המקצועית גורמת ללחץ על עמוד השדרה העליון והצוואר, מצד אחד פועלים המרימים משאות כבדים באופן קבוע או למשל מצד שני, אנשי היי-טק שיושבים מול מחשב לאורך שעות מרובות, גם כן חשופים יותר למצב של בקע דיסק. קבוצת סיכון נוספת היא אנשים אשר סובלים מהשמנת יתר, שמגבירה כמובן את מסת הגוף ולכן מאלצת את עמוד השדרה לעמוד בלחצים גבוהים יותר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf