איך מפיקים אנרגיה מהשמש: המדריך המלא

איך מפיקים אנרגיה מהשמש: המדריך המלא

אנרגיה סולארית היא מקור אנרגיה ירוק וזמין. המקור הוא הרי השמש, שקרניה מחממות כל פינה בעולם. אבל זה לא דבר פשוט, לרתום את קרני השמש ולהפוך אותה לשימושית כך סתם. יש צורך לבצע הפקה, כלומר תהליך שממיר את קרני השמש לחשמל.

למה בכלל אנרגיה סולארית

לפני שנסביר יותר על התהליך וכיצד קשורה לכך מערכת סולארית (לחצו למידע נוסף), חשוב להבהיר מדוע זה כל כך חשוב. הסיבות לכך מגוונות:

  1. יש גבול לכמות הדלק או הפחם כמקורות אנרגיה. אפילו גז טבעי ייגמר בסופו של דבר. לעומת הזאת, השמש מהווה מקור בלתי נדלה.
  2. מקורות אחרים, כגון פחם, סולר, נפט וכדומה, אמנם יעילים מבחינה אנרגטית אבל הם גם מאוד מזהמים.
  3. מלבד פליטת מזהמים לאוויר, שפוגעים בבריאות, הצטברות הפחמן באוויר גורמת להתחממות הגלובלית (בעלת השפעות הרסניות ולא רצויות).

כך מפיקים אנרגיה מהשמש

הפקת אנרגיה מהשמש הופכת לפופולרית, אבל למעשה ישנם מתקנים שמאפשרים לבצע זאת, כבר משנות השבעים. למשל, אותם דודי שמש (שהם המצאת ישראלית דרך אגב), שקולטים את הקרינה ומעבירים אותה אל המים שבדוד. המים מתחממים וכך נהנים ממים חמים בלי שצריך להדליק דוד חשמלי.

כיום, ישנם כמובן סוגים רבים ושונים של פנלים סולאריים. רק חלק מהם מיועדים לחימום מים. חלק מהם מייצרים חשמל שמוזרם לרשת החשמל אך זה לא הכל. בנוסף, ישנם מכשירים בעלי פנלים עצמאים. הפנלים הללו יכולים לדוגמא להיות מחוברים למחשבון כיס, למנורת גינה, ללוח מודעות אלקטרוני. השמש מספקת את מקור הכוח להפעיל את  המכשירים הללו. לרוב, יש בפנים גם סוללה נטענת כך שהמכשיר או המוצר יכולים לפעול לאורך שעות, גם בשעות הלילה או כשהיום נעשה מעונן.

על פי רוב, הלב של המערכת הסולארית הוא לוחות שנקראים פנלים סולאריים או פנלים פוטו וולטאים. מייצרים אותם מחומרים דקים ושקופים. בכל פנל מורכבים כמה וכמה תאים נפרדים, שיודעים לקלוט פוטונים מהשמש (חלקיקי אור), ועל ידי השרייה מגנטית וחשמלית, נוצר חשמל. כיום, אותם תאים הופכים ליעילים יותר ויותר. על פני שטח שהולך ומצטמצם, ניתן להפיק יותר חשמל. הדבר שכיום נמצא במוקד העניין הוא פיתוח סוללות ודרכי אגירה יעילים יותר. זאת אומרת שרוצים להגיע למצב שבו קרני השמש ייצרו חשמל לשימוש מידי במקביל לאנרגיה שניתן לאגור.

המטרה – עצמאות אנרגטית מושלמת

המטרה של הגברת השימוש באנרגיה סולארית היא להביא לעצמאות אנרגטית מושלמת. חוסר תלות במקורות אנרגטיים מתכלים ומזהמים. ונסיים עם כמה נתונים מעניינים. בשנת 2014 העריכו גורמים בין לאומיים כי לא יותר מ-3 אחוזים מהאנרגיה המופקת בעולם הייתה סולארית. אולם כיום הנתון הזה כבר נראה אחרת לגמרי. ובשלב זה מעריכים כי בתוך עשור או עשור וחצי, הביקוש לחשמל סולארי יגדל בעשרות אחוזים.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

rgf
rgf